شهرخبر

سید مهدی جوادی: از ظرفیت فعالان مردمی برای رونق سینمای کودک باید بهره برد

سید مهدی جوادی: از ظرفیت فعالان مردمی برای رونق سینمای کودک باید بهره برد

سید مهدی جوادی با تأکید بر اینکه سال‌هاست در سینمای کودک چیزی نکاشته‌ایم که بخواهیم درو کنیم، نسبت به وضعیت وخیم سینمای کودک هشدار داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ سید مهدی جوادی مدیرعامل این بنیاد با بیان شعری از حافظ که «مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو/یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو»، گفت: سال‌هاست که در سینمای کودک چیزی نکاشته‌ایم که بخواهیم درو کنیم. یکی از دوستان فرمودند که به انقراض سینمای کودک و نوجوان نزدیک می‌شویم که اگر خوب بنگریم، می‌بینیم دور از واقعیت نیست.

او در همین رابطه با بیان اینکه تعداد فیلم‌های تولیدی درعرصه کودک و نوجوان در سال گذشته و امروز که خدمت شما هستم به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد، افزود: این فقدان کمی و کیفی به این معناست که ما حتی فصلی یک فیلم هم نداریم تا بتوانیم برای کودکان و نوجوانان‌مان به نمایش بگذاریم.

دبیر سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه انقطاعی که بین دوستان تعلیم و تربیتی و بچه‌های سینماگر وجود دارد، سینمای کودک را تبدیل به بلمی روی آب کرده است، ادامه داد: فیلم‌نامه‌نویسان ما که غالباً خوش‌فکر و صاحب ایده هستند و اغلب‌شان نیز دغدغه کودک و نوجوان دارند، متخصصان تعلیم و تربیت نیستند و از آنها توقع این هم نیست، یعنی آنها بلدند که مثلاً فیلمنامه را خوب بنویسند و از پس ایجاد ساختاری درست برای آن برمی‌آیند، ‌اما اینکه آن مفهوم درونی و هسته اصلی تربیتی کودک و نوجوانی که در این فیلم می‌خواهد گفته شود، چه باید باشد و برای چه مخاطبی و در چه رده سنی باید در نظر گرفته شود را ایشان نمی‌دانند، بلکه شما اهالی تعلیم و تربیت هستید که باید به کمک سینماگر بیایید.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی یادآور شد: وقتی من به فارابی آمدم و به عنوان دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان منصوب شدم، قرار بود جشنواره را در همین ایام که همواره هم مرسوم بوده است، برگزار کنیم، اما دیدیم کمتر از پنج فیلم کودک و نوجوان هست و از سوی دیگر با ساخت آثار بی کیفیت نمی‌خواستیم صرفاً تعداد فیلم ها را افزایش دهیم و از سر رفع تکلیف جشنواره‌ای برگزار کرده باشیم. ضمن اینکه باید دید این فیلم‌ها از لحاظ محتوایی کجا ایستاده‌اند، آیا اساساً آثاری با رعایت حداقل استانداردها و بضاعت نمایش هستند که بخواهیم تجلیل‌شان هم کنیم؟ آیا اصلاً خود شما دانش‌آموزان‌تان را ترغیب می‌کنید که بروند این فیلم‌ها را ببینند یا نه؟ به همین دلیل در برگزاری جشنواره تأمل کردیم تا به ورودمان به موضوعات کودک و نوجوان را اصلاح کنیم.

او در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اگر بنده قرار است امسال پنج یا ۱۰ فیلم در حوزه کودک و نوجوان بسازم، کدام مسئله در نظام ‌مسائل کودک و نوجوان جزء ۱۰ اولویت اول قرار دارد که باید بروم دقیقاً آن را بسازم؟ قطعاً من توان این را ندارم که به همه این موضوعات برسم، آن قدر هم چالش در حوزه نظام تربیتی داریم که دیگر نمی‌توانیم برویم صرفاً برای سرگرمی فیلم بسازیم. البته سرگرمی هم جزئی از سینماست و اگر شما فیلم آموزشی بسازید که سرگرمی در آن لحاظ نشده باشد، آن نتیجه‌ای که باید حاصل نمی‌شود، درست مثل هزاران فیلمی که صرفا برای آرشیو ساختیم.

جوادی در ادامه خطاب به فعالان حوزه تعلیم و تربیت گفت: آن چیزی که امروز نکته اصلی ما در بنیاد سینمایی فارابی و خواهش اصلی ما از شما دوستان است، به استمرار ارتباط و مردمی کردن ارتباط با فعالان حوزه تعلیم و تربیت بازمی‌گردد. ما در فارابی پای کار آمده‌ایم و هستیم، شما اهالی تعلیم و تربیت هم به کمک ما بیایید تا به این مهم بپردازیم که اساساً چه باید ساخت و به کدام موضوع باید پرداخت؟ از متودولوژی‌های جدید تعلیم و تربیت‌تان بگویید و از اینکه چه چیزی را چگونه به کودک امروز باید بگوییم؟ زیرا شما بیش از ما هم کودک امروز را می‌شناسید و هم به نیازهایش واقفید.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این‌باره افزود: این ضعف سینما بوده که نسل جدیدی در حوزه فیلمسازی کودک و نوجوان تربیت نکرده و نکردیم، نسلی که فاصله سنی آنها با کودک و نوجوان امروز کمتر باشد و او را بهتر درک کند. همچنین پل ارتباطی بین کسانی که مستمر و مدام با بچه‌های امروز در ارتباط هستند و آنالیزی از آنها دارند و خواسته‌ها و نیازها و علائق‌شان را می‌دانند با سینما ، وجود ندارد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه نظام و چرخه توزیع و اکران ما نیز مشکل دارد، اظهار کرد: یکی از دلایلی که سینمای کودک و نوجوان به سمت کوچک شدن رفته، این است که بین اکران و شبکه اجتماعی و کلونی‌های حوزه کودکان و نوجوان هیچ ارتباطی وجود ندارد. برای نمونه وزارت آموزش و پرورش باید این نقش را بر عهده می‌گرفت که همین الان مدت هاست که شورای اکران وزارت آموزش و پرورش تعطیل شده است. اتفاقی که با این شرایط هیچ سرمایه‌گذار و کارگردانی برای ساخت فیلم کودک ترغیب نمی‌شود. در این حوزه هم شما می‌توانید به ما کمک کنید، یعنی اگر با هم به جمع‌بندی برسیم که مضامین یک فیلم درست است حرف اصلی را می‌زند و به نظام‌مسائل تربیتی می‌پردازد و  پرداخت هنرمندانه به این فیلم پرداخت درستی است، در همین شبکه مردمی که اگر همین الان فهرستی از آنها تهیه کنیم بیش از چند هزار نفر از مخاطبان سینمای کودک و نوجوان ذیل مجموعه شما دارند رفت‌وآمد می‌کنند و بهره‌مند می‌شوند، همین شبکه می‌تواند به اکران سینما و دیده شدن و رونق چرخه اقتصادی سینمای کودک کمک کند.

عباس صالحی مدیر موسسه خانه همدلی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رحمانی عضو اندیشکده مرآت، حمید عربیان مدیر مجموعه آموزشی شهید بهشتی کرج، حجت‌الاسلام و المسلمین ذاکر معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، سجاد اسم حسینی مدیرمسئول خبرگزاری کودک و مدیر کانون دورهمی از دیگر حاضران در این جلسه بودند که به بیان مسائلی درباره نقش سینما در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان پرداختند.

انتهای پیام