شهر خبر

تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، راهکار کنترل و مدیریت مصرف گاز در کشور؛ لزوم برخورد با مشترکان پرمصرف گازی

تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، راهکار کنترل و مدیریت مصرف گاز در کشور؛ لزوم برخورد با مشترکان پرمصرف گازی

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: صنعت نباید به خاطر مصرف مشترکان پرمصرف با تعطیلی مواجه شود؛ باید تعرفه های بالاتری برای پرمصرف ها در نظر بگیریم و تعرفه گذاری پلکانی که در کنترل مصرف انرژی و گاز طبیعی در کشورمان موثر است را اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری برنا، ایران به لحاظ مصرف انرژی بعد از آمریکا و روسیه در جایگاه سوم جهانی قرار دارد. به لحاظ شدت مصرف انرژی نیز اولین کشور در جهان هستیم که آمار نگران کننده ای است.

برخی پایین بودن قیمت گاز طبیعی در کشور را از جمله عوامل مهم تأثیرگذار بر مصرف بی رویه ی گاز در بخش خانگی در کشور می دانند.

*** تقسیم بندی مصرف گاز مشترکین

گاز خانگی در مدل IBT کنونی به 12 پله مصرفی تقسیم‌بندی شده است که مشترکین با توجه به میزان مصرف ماهیانه خود در یکی از آن‌ها قرار می‌گیرند. توزیع مشترکین در این پله‌ها در فصل سرد نشان می‌دهد که از مجموع 26 میلیون مشترک واقعی در کل کشور، 64% مصرفی مناسب داشته و در پله‌های 1 تا 3 قرار گرفته‌اند.

13991106001003_Test_PhotoN

این در حالی است که تنها 3% از کل مشترکین مصارف بسیار بالا را به ثبت رسانده و در پله‌های 8 تا 12 قرار گرفته‌اند. مشترکین پرمصرف به‌صورت میانگین، مصرفی 5 برابر بیشتر از مشترکین کم‌مصرف داشته و مجموعاً 5/7% از کل مصرف گاز خانگی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. سایر مشترکین نیز در پله‌های میانی توزیع شده‌اند.

بررسی توزیع مشترکین در فصل گرم نیز نشان‌دهنده آن است که 78% از 24 میلیون مشترک در این فصل، مصرفی مناسب داشته و در پله‌های 1 تا 3 توزیع شده‌اند. این در حالی است که صرفاً 4% از این مشترکین در پله‌های پرمصرفِ 8 تا 12 قرار گرفته‌اند و میانگین مصرفی 6 برابری نسبت به مشترکین کم‌مصرف داشته‌اند. 

پرواضح است که مشترکین پرمصرف در گاز خانگی، اقلیت مطلقی از جامعه را تشکیل می‌دهند و نسبت به عمده‌ی مردم که مصرفی متعادل در گاز طبیعی دارند، مصرف بسیار بیشتری از گاز طبیعی دارند. با توجه به این واقعیات، برخی کارشناسان پیشنهاد می کنند که اعمال سیاست های قیمتی بر پرمصرف ها می تواند تا حد زیادی به مدیریت مصرف گاز طبیعی در کشور در بخش خانگی بیانجامد. نظرات رضا پدیدار، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

*** رده اول ایران در شدت مصرف انرژی دنیا

پدیدار در خصوص قطع گاز صنایع که در ماه های سرد سال بر اثر کسری تراز گاز صورت می گیرد، تصریح کرد: متاسفانه در برخی موارد مجبور می شویم بر حسب ضرورتی که دولت تشخیص می دهد به قطع گاز صنایع روی بیاوریم که مضرات زیادی برای تولید ملی کشور دارد.

مصرف+گاز

باید به سمت کنترل و مدیریت مصرف گاز طبیعی در کشورمان برویم. با قطع گاز صنایع مشکلی از کشور حل نمی شود و مشکلات دیگری به وجود می آید. شدت مصرف انرژی در کشور ما 5.7 برابر میانگین جهانی است و از این نظر در دنیا در رده ی اول هستیم و باید تلاش کنیم، سرانه ی مصرف انرژی را در کشورمان کم کنیم.

وی در ادامه گفت: شاخص های متعددی در بالا بودن مصرف انرژی کشورمان موثر هستند. اولین موضوع این است که فرهنگ عمومی جامعه در خصوص مصرف انرژی درست نیست و بر مصرف گرایی استوار است. تا وقتی این مسئله را درست نکنیم، چیزی تغییر نمی کند.

ما بالاترین میزان مصرف بنزین خودروها را در دنیا داریم و میانگین مصرف بنزین توسط خودروهای ما در حدود 9 و نیم لیتر در هر صد کیلومتر است. در حالی که میانگین این شاخص در دنیا در حدود 4 و نیم لیتر است.

قبل از اینکه به قطع گاز صنایع بپردازیم باید به اصلاح فرهنگ عمومی بپردازیم که از خود دولت باید شروع شود. دولتی ها از خزانه ی دولت هزینه ی گاز مصرفی شان را می پردازند و به همین دلیل کاهش شدت انرژی در شرکت ها و ادارات دولتی مورد توجه قرار نمی گیرد.

*** صرفه جویی روزانه 300 میلیون مترکعبی گاز با پکیج های خانگی

اگر دولت بتواند سهم مصرف خود را کاهش دهد، بخش خصوصی نیز به تنظیم مصرفش خواهد پرداخت. تا وقتی اقتصاد ما مبتنی بر حضور شدید دولت در همه عرصه هاست، مشکلات ادامه خواهد داشت. بیشترین مصرف انرژی در شرکت های وابسته به دولت انجام می شود و باید به جای قطع گاز صنایع به کنترل مصرف آن ها بپردازیم.

بخاری-گازی-تیک-سرویس-02

رضا پدیدار، عضو اتاق بازرگانی در ارتباط با این موضوع که مشترکان پرمصرف اغلب از طبقات مرفه جامعه هستند، گفت: صنعت نباید به خاطر مصرف مشترکان پرمصرف با تعطیلی مواجه شود. باید تعرفه های بالاتری برای پرمصرف ها در نظر بگیریم. تعرفه گذاری پلکانی تا حد زیادی می تواند در کنترل مصرف انرژی و گاز طبیعی در کشورمان موثر باشد.

در اقصی نقاط جهان این روش مورد استفاده قرار می گیرد. هر کسی که بیشتر از گاز استفاده می کند، باید هزینه ی بالاتری پرداخت کند. البته باید توجه داشته باشیم که ما هدررفت انرژی بالایی در کشورمان داریم و باید این موضوع مدیریت شود. از سوی دیگر، مدیریت ضعیفی در بخش انرژی وجود دارد و باید این مسئله نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به بررسی طرحی پرداختیم مبنی بر اینکه باید با جمع آوری بخاری های گازسوز تمامی مدارس و مراکز تولید و منازل، پکیج های خانگی که در دنیا رایج است را به صورت رایگان ارائه دهیم. طبق بررسی که انجام دادیم، روزانه 250 تا 300 میلیون متر مکعب صرفه جویی انرژی گاز بر اثر انجام این طرح به وجود می آید. این طرح ها در راستای مدیریت مصرف انرژی در کشور باید مورد توجه قرار بگیرند.

انتهای پیام