شهرخبر

اتفاقات اخیر در اوین به ناآرامی‌های اخیر ارتباط داشت؟/بررسی آتش سوزی اوین در کمیسیون امنیت ملی مجلس

اتفاقات اخیر در اوین به ناآرامی‌های اخیر ارتباط داشت؟/بررسی آتش سوزی اوین در کمیسیون امنیت ملی مجلس

حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: امروز با آنکه موضوع جزو دستورکار جلسه کمیسیون امنیت ملی نیست اما در حاشیه جلسه این کمیسیون به آن می‌پردازیم

مهرشاد ایمانی: شب گذشته اهالی محله های مجاور زندان اوین خبر دادند که دودی انبوده از این زندان بیرون می‌آید. حدس و گمان‌های اولیه حکایت از وقوع آتش‌سوزی داشت که ساعاتی بعد مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد متعاقب درگیری میان برخی از زندانی‌های محکومیت‌های مالی و سرقت، یک کارگاه کارآفرینی در زندان دچار حریق شده است که بلافاصله ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در زندان شروع به اطفای حریق می‌کند و آتش‌سوزی مهار می‌شود. سید جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی در گفت‌وگو با «تسنیم» گفت که آتش‌نشانان در حال لکه‌گیری هستند و علت حادثه توسط کارشناسان در دست بررسی است.

البته گزارش‌هایی از درگیری‌هایی در اوین هم به گوش رسید؛ چنانکه «یک منبع امنیتی آگاه» درباره جزئیات اتفاقات شب گذشته زندان اوین گفته است: «ساعاتی پیش زندانیان بند شش و بند هفت که بند مخصوص سارقان و بند محکومان مالی است با یکدیگر درگیر می‌شوند اما به‌دلیل درگیر شدن تعداد قابل‌توجهی از این زندانیان با یکدیگر، وکیل بندها با کمک نیروهای حراست سعی در متفرق کردن زندانیان می‌کنند. در این حین، برخی زندانیان با سوءاستفاده از فضای پیش‌آمده، انبار لباس را آتش می‌زنند».

*تعداد فوتی‌ها و مصدمان

ساعاتی پیش مرکز رسانه قوه قضائیه در خبری تکمیلی اعلام کرد که در حادثه دیشب در اوین چهار نفر بر اثر استنشاق دود فوت و 61 نفر هم مصدوم شده‌اند که از این میان به جز 10نفر، بقیه سرپایی مداوا شده‌اند.

موضوع دیگری که بیشتر در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین مطرح شد این بود که آیا اتفاق رخ‌داده در زندان اوین به موضوع ناآرامی‌های چندهفته اخیر در کشور ارتباط دارد یا خیر؟ آن ها این شائبه را به گونه‌ای مطرح کردند که گویا در زندان اعتراض‌هایی از سوی زندانیان به خصوص زندانی‌های سیاسی و امنیتی رخ داده است.

*بی‌ارتباط بودن آتش‌سوزی در اوین با ناآرامی‌ها

حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره این موضوع به «خبرآنلاین» گفت: «ماجرای شب گذشته زندان اوین به هیچ وجه به موضوع ناآرامی‌ها ارتباطی نداشته است و اساسا حادثه در بند محکومیت‌های مالی و سرقت رخ داده و ماجرا اعتراض زندانیان سیاسی نبوده است و صرفا نزاعی میان برخی زندانی‌های مالی بوده است؛ به نحوی که برخی متعرض تأسیسات زندان شده‌اند و آتش‌سوزی به وجود آمده است».

او ادامه داد: «خوشبختانه حادثه از سوی نیروهای آتش‌نشانی مستقر در زندان و مأموران انتظامی، قضایی و امنیتی پایان می‌یابد که البته متعاقب این آتش‌سوزی صدماتی به برخی از زندانیان وارد می‌شود. به نظر می‌رسد باید سیستم پدافند غیرعامل در زندان‌ها توسعه یابد و تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از اتفاقات مشابه در نظر گرفته شود».

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس به حادثه اخیر زندان اوین ورود می‌کند یا خیر، گفت: «امروز با آنکه موضوع جزو دستورکار جلسه کمیسیون امنیت ملی نیست اما در حاشیه جلسه این کمیسیون به آن می‌پردازیم».

دادستان تهران نیز همین موضوع یعنی بی‌ارتباط‌ بودن اتفاق رخ‌داده در زندان اوین با ناآرامی‌های اخیر را تصدیق می‌کند و می‌گوید: «درگیری امروز زندانیان هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که آتش و درگیری آنجا رخ داده است جداست و با آن فاصله دارد».

اتفاقات اخیر در اوین به ناآرامی‌های اخیر ارتباط داشت؟/بررسی آتش سوزی اوین در کمیسیون امنیت ملی مجلس

216