به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که در نیمه نخست سال جاری واردات مواد اولیه تولید مرغداری‌ها و دامداری‌ها به لحاظ وزنی افتی 47 درصدی و به لحاظ ارزشی افتی 35 درصد داشته است.

در این دوره برخلاف نیاز بازار در مجموع 5 میلیون تن ذرت، جو، کنجاله سویا و دانه سویا وارد شده است؛ این رقم در نیمه نخست سال گذشته بیش از 9 میلیون و 350 تن بود. افت شدید واردات در این مدت باعث شد، قیمت تمام شده محصولاتی همچون مرغ و تخم مرغ رشد قابل توجهی کند. زیرا 65 درصد قیمت تمام شده این محصولات به گفته فعالان این حوزه را نهاده‌ها تشکیل می‌دهند.

حال با توجه به مشکلی که برای دامداران در تامین نهاده‌های دامی به وجود آمده شرکت پشتیبانی امور دام ترخیص سریع نهادهای رسوب کرده در گمرکات در دستور کار قرار داده است. بر این اساس محسن سلامی مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام با اعلام خبر ترخیص نهادهای رسوب کرده در بنادر اعلام کرد؛ ترخیص نهاده‌های دامی با اخذ تعهد مالی صورت می گیرد و این تعهدات مالی باید تا پایان سال تسویه شود.

اما در خصوص اینکه چه میزان نهاده دامی در بنادر انباشت شده است، محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: حدود 24 کشتی با یک‌میلیون و چهارصد و سی‌هزار تن بار منتظر تخلیه در بنادر حضور دارد.

به گفته قربانی، نهاده‌های واردشده هزینه‌هایی از قبیل هزینه ترخیص، انبار، تخلیه و آزمایش دارد که با کمک سازمان برنامه و بودجه و تأمین مالی ترخیص می‌شوند.

عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی هم با اشاره به صدمات رسوب نهاده‌ها در بنادر به تولید گفت: این مشکل در تولید اخلال ایجاد می‌کند و در صورتی که سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی این مشکل را برطرف نکنند مجلس از اهرم‌های قانونی استفاده می‌کند.

براساس داده‌های اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، در نیمه نخست سال جاری بیشترین افت وزنی واردات به جو و کنجاله سویا بوده است. در این مدت 477هزار و 362 تن جو وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افتی 76 درصدی داشته است. میزان واردات کنجاله سویا نیز در نیمه نخست سال جاری 402 هزار و 968 تن گزارش شده که آن نیز نسبت به مدت مشابه قبل افتی 71 درصدی را تجربه کرده است.