شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترامپ#آمریکا#رئیس جمهور

بایدن: مدارک و اسناد حمله هواداران ترامپ به کنگره تکان‌دهنده است

بایدن: مدارک و اسناد حمله هواداران ترامپ به کنگره تکان‌دهنده است

رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که تازه‌ترین مدارک و شهادت شهود در پرونده یورش حامیان رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره این کشور، «ناگوار» است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با اشاره به یورش حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱، تازه‌ترین مدارک ارائه شده را «ناگوار و تکان‌دهنده» توصیف کرد.

بایدن گزارش اخیر اعضای کمیته رسیدگی به پرونده شورش ششم ژانویه را «تا حدی تکان‌دهنده» خواند و گفت: فکر می‌کنم گواهی و شهادت شهود و ویدئوی ارائه شده، واقعاً ناگوار است و برای من خیلی سخت است که درباره آن اظهار نظر نکنم اما تصور می‌کنم که آنچه اتفاق افتاده ناگوار است.

وی افزود: اما هر حرف دیگری که درباره آن بزنم، شما را وادار می‌کند که بپرسید آیا قصد دارم دادستان کل را تحت تأثیر قرار بدهم که البته حق دارید اما، این‌طور نیست و من هرگز با او حرف نزده‌ام.

کمیته مجلس نمایندگان که مسئولیت رسیدگی به شورش ششم ژانویه را برعهده داشته و از هفت دموکرات و دو جمهوری‌خواه تشکیل شده، ویدئوی جدیدی را افشا کرده که در آن رهبران کنگره در بحبوحه شورش، در نهایت استیصال درخواست کمک می‌کنند.

کمیته تحقیقات همچنین رأی و نظر موافق خود برای احضار دونالد ترامپ و شهادت‌دادن درباره نقش وی در خشونت‌های ژانویه ۲۰۲۱ را اعلام کرده است.

این رأی‌گیری پس از بخش پایانی این دادرسی عجیب و غریب انجام شد؛ بخشی که در جریان آن کمیته تحقیقات مدارک تازه‌ای را رو کرد که نشان می‌دهد ترامپ قصد داشته تا بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، خود را پیروز این انتخابات معرفی کند.

حامیان افراطی و دوآتشه ترامپ در ششم ژانویه ۲۰۲۱ در اعتراض به تأیید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، به ساختمان کنگره یورش بردند؛ حادثه‌ای که منجر به کشته‌شدن ۵ نفر و و شماری زخمی شد.

ترامپ هم اکنون متهم به تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره است. کمیته منتخب مجلس نمایندگان برای بررسی حمله ۶ ژانویه در حال بررسی اقدامات ترامپ در آن روز است تا مشخص کند که او چه نقشی ایفا کرده است. این پرونده، اتهامی مجزا از یورش پلیس به عمارت ترامپ و توقیف اسناد طبقه بندی‌شده است. لازم به ذکر است که رئیس جمهور سابق آمریکا تصمیم احضار وی برای شهادت پیرامون حمله به ساختمان کنگره را نیز محکوم کرده است.