شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مدارس#بازگشایی مدارس#طالبان

وعده تازه طالبان درباره بازگشایی مدارس دخترانه

وعده تازه طالبان درباره بازگشایی مدارس دخترانه

ایسنا نوشت: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در نشست بین‌المللی علمای اسلامی در ترکیه، تاکید کرد که «مدارس دختران برای بالاتر از کلاس ششم در افغانستان، به‌طور حتمی باز می‌شوند.» مجاهد بدون اشاره به زمان بازگشایی مدارس دختران، تصریح کرد: «ما روی ایجاد یک نصاب درسی جدید، سیستم حمل‌ونقل دانش‌آموزان و ایجاد کلاس‌های جداگانه کار می‌کنیم.»

به گزارش ایندیپندنت، سخنگوی طالبان حدود یک سال پیش نیز گفته بود که مدارس دختران در آغاز سال جدید خورشیدی باز خواهند شد. اما همان روز اول، مدارس دخترانه ساعتی پس از بازگشایی، دوباره تعطیل شدند. در همین حال، در بیش از یک سال گذشته، طالبان مدعی بودند روی یک برنامه درسی جدید برای مدارس دخترانه کار می‌کنند، اما هنوز مشخص نیست که این برنامه درسی چگونه و چه زمانی ایجاد خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد در سخنرانی‌اش در نشست علما در ترکیه، گفت که روی ایجاد کلاس‌های جداگانه کار می‌کنند. مجاهد مشخص نکرد که هدف از ایجاد کلاس‌های جداگانه چیست؛ زیرا در ۲۰ سال گذشته، مدارس دخترانه همواره از مدارس پسرانه جدا بوده و در هیچ نقطه‌ای از افغانستان کلاس‌های دختران و پسران، به‌ ویژه برای بالاتر از کلاس ششم، مختلط برگزار نشده است.

سخنگوی طالبان همچنین مدعی شد که تا پیش از سلطه طالبان، حدود ۷۰ درصد مردم افغانستان به آموزش دسترسی نداشتند اما اکنون، همه مردم به آموزش دسترسی دارند و در ۱۴۰ دانشگاه سراسر کشور هزاران دختر مشغول تحصیل‌اند. مجاهد این ادعاها را بدون هیچ‌گونه توضیح و مدرکی مطرح کرد.

این در حالی است که اخیرا دختران حتی در انتخاب رشته تحصیلی‌شان در آزمون سراسری کنکور با محدودیت شدیدی مواجه شده‌اند. در این آزمون، دختران از انتخاب رشته‌هایی همچون مهندسی، خبرنگاری، دامپزشکی، کشاورزی و برخی رشته‌های دیگر منع شدند.

ذبیح‌الله مجاهد در این نشست همچنین تاکید کرد که «گروه طالبان یک گروه تکفیری و متحجر نیست و اگر آمریکا دولت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، در واقع نمی‌خواهد اسلام را به رسمیت بشناسد». او در ادامه افزود که در یک سال گذشته، طالبان موفق به برقراری امنیت و ریشه‌کنی فساد در افغانستان شده‌اند. مجاهد گفت: «در زمان اشغال کشور توسط آمریکا، فحشا و فساد اخلاقی در افغانستان بیداد می‌کرد، اما اکنون هیچ نشانه‌ای از فساد اخلاقی وجود ندارد.»

ذبیح‌الله مجاهد، این ادعاها را در حالی مطرح کرد که در یک سال گذشته، با افزایش حملات تروریستی در افغانستان، صدها نفر به کام مرگ رفته‌اند و صدها نفر زخمی شده‌اند. علاوه بر این، فهرست بلند ترورهای هدفمند غیرنظامیان، نظامیان، کارکنان دولت پیشین و فعالان مدنی و حقوق بشری به‌دست طالبان انتقاد نهادهای حقوق بشری را برانگیخته است.

311311