شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#بارسا#رئال#مصاف

ال‌کلاسیکوی شکست‌ناپذیرها در اوج هیجان | رئال و بارسا در صدر به هم رسیدند

یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶

رئال و بارسا با شرایط برابر در لالیگا اما متفاوت در اروپا به مصاف هم می‌روند.

ال‌کلاسیکو

به گزارش همشهری‌آنلاین، رئال‌مادرید و بارسلونا ساعت ۱۷:۴۵ امروز دویست‌وپنجاهمین ال‌کلاسیکوی فوتبال اسپانیا را برگزار می‌کنند، درحالی‌که این مسابقه غایبان بزرگی دارد. کریم بنزما که ۳‌هفته مصدوم بود، به شرایط مسابقه رسیده اما کورتوا تازه ۲‌روز پیش تمرین با توپ را آغاز کرده. او مشکل اسپاسم کمر دارد و بعید است به این بازی برسد. رودیگر هم که در ثانیه پایانی دیدار با شاختار گل تساوی رئال را زد و با صورتی پرخون از زمین خارج شد، با ماسک می‌تواند بازی کند.

در مقابل سبایوس مدتی طولانی در دسترس نخواهد بود و بازی امروز را هم از دست داده است. در اردوی بارسلونا همه مصدومان ازجمله دی‌یونگ، ممفیس و کنده رسیده‌اند و تنها آرائوخو و بیرین قادر به بازی نیستند. ۲‌تیم از یک‌ برد ناپلئونی لالیگایی و یک ‌تساوی در لیگ قهرمانان در هفته پیش به این بازی رسیده‌اند. شرایط ۲‌تیم برابر است اما گل‌های خورده بارسا کمتر و تفاضل گل این تیم بهتر از رئال است. رئال‌مادرید ال‌کلاسیکوی دوستانه پیش‌فصل را با گل رافینیا یک بر صفر به بارسا باخت و حالا به‌دنبال جبران این نتیجه است. ال‌کلاسیکوی برگشت فصل پیش هم با اینکه تأثیری بر قهرمانی لالیگا نداشت، با نتیجه‌ای پرگل به سود بارسلونا پایان یافت و رئال ۴ بر صفر شکست خورد. اما بازی‌های پیش از این دو دیدار به سود رئال رقم خورده بود.

بارسلونا هم مثل رئال ۷برد و یک تساوی در لیگ دارد اما تراشتگن تنها یک گل دریافت کرده و رئال ۷گل. فقط ختافه نتوانسته به رئال در این فصل گل بزند. تنها دپورتیوو لاکرونیا در فصل ۹۴-۱۹۹۳ و رئال‌مادرید در فصل ۹۸-۱۹۹۷ در این مقطع یک‌گل خورده بودند. بارسلونا در فصل ۱۵-۲۰۱۴ در ۸هفته نخست لالیگا هیچ گلی دریافت نکرد که بهترین رکورد تاریخ این رقابت‌ها به‌حساب می‌آید.

رئال صعودش به مرحله حذفی لیگ قهرمانان را برای سی‌ویکمین‌بار در ۳۱دوره این رقابت‌ها قطعی کرده و بارسا، سه‌ویا و اتلتیکو به‌احتمال نزدیک به صددرصد باید در لیگ اروپا ادامه دهند. ۲‌تیم در چنین شرایطی پا به ال‌کلاسیکو می‌گذارند. رئال‌مادرید در ۳‌فصل آخر لیگ قهرمانان اروپا صاحب ۱۸‌برد شده و تیم‌های دیگر اسپانیایی در ۳‌فصل آخر لیگ قهرمانان ۲۴برد داشته‌اند. بارسا در این تابستان ۱۶۰میلیون یورو برای خرید بازیکن جدید هزینه و ۸۲۵میلیون یورو از درآمدهای ۲۵سال آینده‌اش را آزاد کرد. برد در ال‌کلاسیکو می‌تواند انتقادها را از این هزینه‌ها و پیش‌خورکردن درآمدهای آینده کاهش دهد.

رئال مادرید در این فصل لالیگا ۱۵۲‌شوت زده و بارسلونا ۱۳۵‌شوت که هر دو تیم ۵۶‌شوت به چارچوب داشته‌اند. رئالی‌ها ۶ضربه سر و بارسایی‌ها ۳‌ضربه به دروازه حریفان زده‌اند. رئال ۲۶۲دریبل داشته و بارسلونا ۲۳۹دریبل که دریبل‌های موفق رئال ۱۶۷‌تا بوده و بارسلونا ۱۲۶‌دریبل موفق داشته است.

رئال ۳۷۱توپ‌ربایی داشته و بارسلونا ۳۶۱تا که تعداد توپ‌ربایی بارسا در زمین حریف بیشتر بوده؛ ۱۰۸به ۷۸. رئال ۲۹۳‌قطع توپ داشته و بارسا ۲۸۰‌تا. از نظر لودادن توپ بارسلونا ۴۷۱ به ۴۳۳ از رئال‌مادرید آمار بدتری دارد.

قبل از بازی‌های ملی ۱۵.۸‌درصد شوت‌های رئال گل می‌شد و حالا ۵.۳‌درصد. مادرید قبل از بازی‌های ملی ۱۷‌شوت در هر بازی می‌زد و در ۴‌بازی بعدش میانگین ۲۳.۵شوت را ثبت کرده اما روند گلزنی تیم از ۲.۶۷‌گل در هر بازی به ۱.۲۵‌گل در هر بازی افت کرده. البته در این مدت تملک توپ رئال از ۵۷.۸ به ۶۱.۸درصد رسیده است.

بارسایی‌ها بیشتر به‌هم پاس می‌دهند. بازیکنان رئال در این فصل ۴۹۶۳پاس به هم داده‌اند و بارسایی‌ها ۵۰۶۴‌تا؛ پاس‌های موفق رئالی‌ها ۴۴۶۷‌تا و بارسایی‌ها ۴۵۳۱‌تا. پاس‌های کلیدی بارسا ۱۱۹در برابر ۸۷ پیش هستند که از نظر پاس‌های کلیدی موفق نیز ۵۷ به ۴۰ جلو هستند. رئالی‌ها بیشتر پاس بلند می‌دهند؛ ۱۸۸مقابل ۱۷۴پاس بلند اما سانترهای بازیکنان بارسا بیشتر است و این یکی از موارد انتقاد به سبک ژاوی توسط هواداران این تیم به‌حساب می‌آید؛ بارسلونا ۹۴سانتر، رئال ۸۳سانتر؛ بارسا ۲۲سانتر موفق و رئال ۲۱سانتر موفق.

از فصل ۹۲-۱۹۹۱ سابقه نداشته که رئال در ۸بازی نخست خود در لیگ ۷بازی را برده باشد.

لاپورتا در ۸ ‌ال‌کلاسیکو (۴۰‌درصد) پیروز شده، درحالی‌که فلورنتینو در ۱۹ال‌کلاسیکو (۳۲‌درصد) پیروزی داشته است. پرس بازی بیشتری (۵۵بازی) نسبت به لاپورتا (۲۰بازی) داشته، این ال‌کلاسیکو ۵۶مین بازی او خواهد بود. او بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ رئیس رئال‌مادرید بود (در ۲۷فوریه استعفا داد)؛ مرحله‌ای که در آن ۱۳‌بار با بارسلونا روبه‌رو شد، ۴‌برد، ۴‌شکست و ۵‌تساوی به‌دست آورد. او در سال‌۲۰۰۹ به برنابئو بازگشت، او در مرحله دوم حضورش در رئال‌مادرید ۴۲‌بار با بارسلونا روبه‌رو شد که ۱۴برد، ۱۸باخت و ۱۰‌تساوی به‌دست آورد.

سانچس مارتینس ۵‌بار ال‌کلاسیکو را سوت زده و این ششمین تجربه اوست؛ پیروزی ۲بر صفر رئال (۲۰۱۷)، برد ۳بر صفر بارسا (۲۰۱۷) و پیروزی ۵بر یک بارسا (۲۰۱۸) و ۳بر صفر آبی‌واناری‌ها (۲۰۱۹) و برد ۲ بر یک رئال‌مادرید (۲۰۲۱).

آمار بازی

این ال‌کلاسیکوی شماره۲۵۰ است که البته ۳۴تای آن دوستانه و غیررسمی است. در دیدارهای رسمی ۲‌تیم ۲۸۳بار با هم روبه‌رو شده‌اند که ۱۰۰بار رئال برده و ۹۷پیروزی به بارسلونا رسیده. بارسا در دیدارهای دوستانه بیشتر برنده بوده و در مجموع ۲۴۹دیدار رسمی و غیررسمی، ۱۱۷برد برای بارسا و ۱۰۴برد برای رئال ثبت شده است.

در رویارویی‌های ۲تیم در لالیگا هم ۷۶بار رئال برده و ۷۳بار بارسلونا و ۳۵بازی به تساوی کشیده است.

تعداد گل‌های رئال و بارسا در ال‌کلاسیکوهای لالیگایی دقیقا با هم برابر است؛ ۲۹۵گل برای هر تیم.

رئال در ۶رویارویی رسمی آخر ۵بازی را از بارسا برده که این برابری می‌کند با ۱۸تقابل قبل از آن که ۹شکست، ۴تساوی و تنها ۵برد به‌دست آورده بودند.

تکراری‌ترین نتیجه به سود رئال مادرید مقابل بارسلونا در سانتیاگو برنابئو برد ۲بر یک رئال مادرید است که این نتیجه ۱۱‌بار تکرار شده. دومین نتیجه تکراری یک-یک است، در ۸‌بازی و نتیجه ۳بر صفر به سود رئال‌مادرید نیز ۶بار تکرار شده است.

بارسلونا در ال‌کلاسیکو پیراهنی را می‌پوشد که روی آن به جای آرم اسپاتیفای، آرم جغد به نمایش درمی‌آید. این جغد نماد «دریک» خواننده آمریکایی است که در اپلیکیشن اسپاتیفای با ۵۰میلیارد دانلود آهنگ‌هایش رکورددار است. درباره دریک گفته می‌شود که او نحس است و هر بازیکنی با او دیدار می‌کند، یا مصدوم می‌شود یا بازی مهم بعدی‌اش را می‌بازد؛ آگوئرو، سانچو، کورزاوا، اوبامیانگ و پوگبا از این همنشینی خاطرات بدی دارند. عدد ۵۰روی پیراهن تمرینی بارسا به همین دلیل است و ربطی به پنجاهمین تجربه سرمربیگری ژاوی در این تیم ندارد. آمار ژاوی در ۴۹مسابقه قبلی به‌عنوان سرمربی بارسلونا؛ ۲۸برد، ۱۱‌تساوی، ۱۰‌باخت، ۹۳‌گل زده، ۴۹‌گل خورده.

دربارسا بار گلزنی روی دوش لواندوفسکی است. دمبله در این فصل ۳‌گل زده و ۴‌پاس گل داده، رافینیا یک‌گل و یک‌پاس‌گل، فران تورس یک‌گل و یک‌پاس‌گل، و فاتی ۲‌گل و ۳‌پاس گل. این ۴وینگر روی هم ۷‌گل زده‌اند و لواندوفسکی ۱۳گل. لوا در دوران فوتبالش ۶گل به رئال‌مادرید و ۴گل به بارسلونا زده است.

بازیکنان خاص

وینیسیوس در ۱۰‌بازی از ۱۲‌بازی که در آن فیکس بوده یا گل زده و یا پاس گل داده است. او در چمپیونزلیگ هر ۱۴۴‌دقیقه یک ‌گل زده و در لالیگا هر ۱۴۲‌دقیقه.

این مسابقه یک‌روز پیش از مراسم اهدای توپ طلا برگزار می‌شود. فردا کریم بنزما به‌احتمال چیزی حدود صددرصد برنده این جایزه خواهد شد. بنزما در ۵‌بازی این فصل گل نزده که بدترین دوران دوسال‌ونیم اخیر این بازیکن است؛ او در مقطع قبلی ۶بازی بدون گل زده را سپری کرده بود. تاکنون ۳۹۰‌دقیقه برای او بدون گل سپری شده است.

دمبله ۹بار با رئال روبه‌رو شده و ۵پاس گل داده و در آخرین بازی ۲‌پاس گل داده اما او هنوز گلی به رئال‌مادرید نزده است.

تراشتگن ۶۲۴‌دقیقه کلین‌شیت در لالیگا داشته، دروازه‌بان آلمانی به‌دنبال کلین‌شیت در ال‌کلاسیکو است تا به ۷۱۴‌دقیقه کلین‌شیت برسد و تنها ۴۱‌دقیقه با شکستن رکورد کلودیو براوو فاصله داشته باشد.