شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#یمن#رئیس کمیته#کمیته ملی

مقام یمنی: لیست نهایی تبادل اسرا با ائتلاف سعودی امضا شد

مقام یمنی: لیست نهایی تبادل اسرا با ائتلاف سعودی امضا شد

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن خبر داد که لیست نهایی تبادل اسرای دولت نجات ملی با ائتلاف سعودی امضا شد.

به گزارش مشرق، عبدالقادر المرتضی رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن امروز شنبه خبر داد که سفر هیأت یمنی به عربستان سعودی و بازدید از زندانهای این کشور، موفقیت‌آمیز بوده است.

المرتضی با بیان اینکه هیأت یمنی از وضعیت اسرای در بند خود در عربستان اطمینان پیدا کرده است، به شبکه خبری المسیره گفت: هیأت ما، بانک اطلاعاتی را که یکی از مشکلات مربوط به اجرای توافق است، تصحیح کرد.

وی با اشاره به امضای لیست نهایی که از طریق آن، یمن با طرف سعودی تبادل اسرا خواهند کرد، گفت: همچنان مشکلاتی با سایر طرفها از جمله مزدوران یمنی وجود دارد. در این باره نیز با تیم سعودی صحبت کردیم و وعده داد که این مشکل را حل کند.

این مقام یمن ابراز امیدواری کرد که چنین سفرهایی، نخستین گام در زمینه اجرای کامل توافق در یمن یا در راستای پایان بخشیدن به بحرانهای انسانی یمن باشد.

المرتضی با اشاره به اینکه یمن تمایل دارد پرونده اسرا را به هیچ متغیر سیاسی، نظامی یا امنیتی گره نزند، خاطر نشان کرد: امیدواریم که طرفهای دیگر نیز همین آمادگی را داشته باشند. ما آماده اجرای توافق تبادل اسرا هستیم.

 رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن اواخر شهریور ماه گذشته گفت که پروند اسرا از زمان آغاز آتش‌بس سازمان ملل، تقریبا در سطح داخلی و بین‌المللی راکد شده است.

المرتضی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه در مارس سال جاری برای تبادل بیش از دو هزار و ۲۰۰ اسیر از طرفین، توافق کردیم، ولی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی و مزدوران آنها همچنان بر سر مواضع خود پافشاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه مزدوران ائتلاف سعودی، تمام تلاشهای سازمان ملل برای موفقیت این توافق را ناکام گذاشتند، گفت که آخرین مورد آن، برگزاری یک دور مذاکره در اردن بود.

المرتضی در پایان خاطر نشان کرد، ائتلاف متجاوز در حال حاضر در تلاش است که اسرای سعودی و شماری از سرکرده‌های مزدور را آزاد کند و بقیه را به تعویق بیاندازد، ولی یمن با این مسئله مخالف و تأکید کرد که آماده است این توافق را به صورت کامل اجرایی نکند، نه به صورت گزینشی.

منبع: فارس