شهر خبر

گلوله مشقی واردات به قیمت خودرو

گلوله مشقی واردات به قیمت خودرو

فردای اقتصاد: وقتی دولت آزادسازی واردات خودرو را در اردیبهشت ۱۴۰۱ مجاز کرد شاید تصور می‌کرد که حدود شش ماه بعد، یا برجام احیا شده یا حداقل منابعی همچون ۷ میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی آزاد شده است و بانک مرکزی با مشکلی در تامین ارز واردات خودرو مواجه نخواهد بود. حالا اما با از دست رفتن شانس احیای برجام در نیمه نخست سال و همچنین انتظار برای توقف حداقل یک ماهه این مذاکرات تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، واردات خودرو با ابهامات فراوان مواجه است.

دولت به ضرب‌الاجل واردات خودرو نمی‌رسد؟

از یک سو جزییات دقیقی از زمان اجرایی شدن واردات در دست نیست. روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس امروز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد «بر اساس آنچه که وزارت صنعت و معدن قول داده است ظرف دو هفته آینده باید واردات خودرو صورت گیرد». با این حال، نشانه‌هایی از امکان اجرایی شدن واردات تا این ضرب‌الاجل دیده نمی‌شود. چنانکه می‌بینیم حتی حجت الله فیروزی، عضو دیگر کمیسیون صنایع مجلس هم امروز گفته است از ابتدا پیش‌بینی‌ها این بود که از اواخر آذرماه واردات خودرو انجام شود.

واردات خودرو مشقی شد؟

از سمت دیگر حالا حتی خبرهای غیررسمی حاکی از آن است که همین آیین‌نامه مشروط و محدود تصویب شده واردات خودرو احتمالا فعلا حتی به صورت محدودتر اجرایی شود.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفته است که وزارت صمت اخیرا در جلسه‌ای با واردکنندگان مطرح به اطلاع آن‌ها رسانده که بانک مرکزی آمادگی تامین یک میلیارد ‌یورو ارز موردنیاز برای واردات خودرو را ندارد و موافق واردات در این شرایط نیست. بر این اساس، مسوولان صمت از واردکنندگان خواسته‌اند برای تحقق فرمانی که رئیس‌جمهور اسفند گذشته در خصوص آزادسازی واردات خودرو صادر کرد، عجالتا تعدادی هر چند اندک خودرو را تا قبل از زمستان امسال وارد کنند و واردکنندگان با توجه به مشکلات تامین ارز باید به هر روشی که می‌دانند، ارز موردنیاز خود را تامین کنند. همچنین به ادعای این منبع آگاه، وزارت صمت در ازای این کار، به واردکنندگان وعده تغییر دستورالعمل واردات خودرو طبق میل آن‌ها را داده است. با این حال، واردکنندگان هنوز بر سر موضوع تامین ارز با وزارت صمت به توافق نرسیده‌اند. این منبع آگاه این را هم گفته که با وجود اعلام وزارت صمت مبنی بر اعطای مجوز به دو شرکت برای واردات خودرو به کشور، هنوز برای تایید نهایی فعالیت دو شرکت مذکور تردیدهایی وجود دارد.

آخرین روند قیمت خودرو

قیمت خودرو طی چند ماه گذشته کم‌نوسان و معاملات آن با رکود مواجه بوده است. به طوریکه تنها در زمان‌هایی که نوسانات نرخ ارز شدت می‌گرفت و دلار به کف یا سقف‌های چند ماهه می‌رسید، شاهد اندکی تغییر در قیمت خودروها و به ویژه خودروهای داخلی بودیم. این روند در نمودار زیر قابل مشاهده است.

گلوله مشقی واردات به قیمت خودرو
آخرین وضعیت شاخص‌های قیمت خودرو در مقایسه با نرخ ارز

امروز هم شاخص کل قیمت خودروی بورسان (که تغییرات قیمت تعدادی از خودروهای ایرانی و چینی را محاسبه می‌کند تنها ۰.۰۳ درصد رشد داشت. در جدول زیر قیمت برخی خودروهای موجود در بازار و تغییر قیمت آن‌ها طی روز جاری آورده شده است.

گلوله مشقی واردات به قیمت خودرو
قیمت انواع خودرو داخلی و چینی امروز شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱