شهرخبر

چای بنوشید، دیابت را فراموش کنید

چای بنوشید، دیابت را فراموش کنید

تحقیقات جدید در چین نشان می دهد که خطر ابتلا به دیابت زمانی که افراد حداقل 4 فنجان چای سیاه، سبز یا اولانگ در روز بنوشند، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد

به گزارش بهداشت نیوز، طی یک دوره پیگیری ۱۰ ساله، تجزیه و تحلیل بیش از یک میلیون شرکت‌کننده از هشت کشور مختلف که دیابت نوع ۲ نداشتند، نشان داد افرادی که حداقل چهار فنجان چای در روز می‌نوشند، نسبت به افرادی که چای کم مصرف می‌کنند یا اصلا چای مصرف نمی‌کنند، ۱۷ درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که نوشیدن یک تا سه فنجان چای با ۴ درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

نقش پلی‌فنول‌ و آنتی‌اکسیدان‌
به‌گفته آکادمی تغذیه و رژیم غذایی (AND) چای سیاه، سبز و اولانگ از یک گیاه تهیه می‌شوند و به‌دلیل تفاوت در نحوه پردازش برگ‌ها، طعم‌های متفاوتی دارند. پلی‌فنول‌ها، مواد طبیعی موجود در چای‌های کافئین‌دار و گیاهی، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند آسیب سلولی مرتبط با دیابت را کاهش دهند و کاتچین، نوعی پلی‌فنل موجود در چای سبز، ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. در واقع پلی‌فنل‌ها، غلظت گلوکز خون را با مهار فعالیت گلوکوزیداز یا مهار فعالیت آنزیم‌های دیگر کاهش می‌دهند.

افزایش تولید انسولین و کاهش قند خون
دیگر مطالعات یک منبع معتبر نشان داده‌اند که چای سبز ممکن است با افزایش تولید انسولین در موش‌ها، سطح قند خون را کاهش دهد. در همین‌حال، چای سیاه دارای سطوح بالای تافلاوین است که آثار آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد.
البته محققان هشدار دادند که نمی‌توانند به‌طور حتم بگویند که شرایط و عادات زندگی و همچنین فاکتورهای فیزیولوژیکی شرکت‌کنندگان بر نتایج این مطالعه تاثیر داشته است یا خیر.