شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تجهیزات

با اجرای قانون دانش بنیان؛

مدیریت پسماند با کمک فناوری و تولید تجهیزات کلیدی توسعه می یابد

مدیریت پسماند با کمک فناوری و تولید تجهیزات کلیدی توسعه می یابد

توسعه فناوری‌ها و تولید تجهیزات کلیدی و پرمصرف زنجیره مدیریت پسماند از موضوعاتی است که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حفاظت از محیط‌زیست همواره از وظایف دولت‌ها است و علاوه بر آن منابع طبیعی نیز اهمیت دوچندانی برای همه کشورها دارد. پسماندها و زباله‌ها از موادی هستند که می‌توانند آسیب‌های جدی را به محیط‌زیست و منابع طبیعی موجود وارد کنند.

مدیریت پسماند یکی از جنبه‌های مهم چرخه زندگی است، فناوری‌های هوشمند می‌توانند تمام جوانب زندگی شهری را بهبود بخشند و مدیریت پسماند از این امر مستثنا نیست.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان از قوانینی است که توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در بخش‌های مهم کشور را با کمک دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها مدنظر دارد.

بر همین اساس در یکی از آیین‌نامه‌های این قانون آمده که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مکلف هستند با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه فناوری‌ها و تولید تجهیزات کلیدی و پرمصرف زنجیره مدیریت پسماند را در قالب طرح‌هایی از قبیل توسعه چشمگیر و مؤثر تفکیک از مبدأ با کمک استارتاپ‌ها، بهبود راندمان و داخلی سازی تجهیزات پردازش و کمپوست (دستگاه ویندوز و ترنر)، کاهش حداکثری دفن پسماند (با توسعه فناوری‌های بازیافت زباله‌های ریجکتی یا تبدیل آن‌ها به محصولات با ارزش افزوده بیشتر، خط تولید RDF استاندارد و تنوع‌بخشی و بهینه‌سازی فناوری ریجکت سوزها)، تولید خمیر زباله از زباله‌های تر با روش هیدرولیز و بیوکاتالست و تولید الکل اتیلیک و کمپوست، توسعه فناوری هاضم خشک، مدیریت علمی و بهداشتی مراکز دفن و تصفیه و ارتقای کیفیت بیوگاز تولیدی از لندفیل‌ها، توسعه فناوری و به‌کارگیری تصفیه شیرابه‌ها و نیز آموزش همگانی و ترویج همکاری شهروندان در کاهش تولید زباله را به انجام برسانند.

همچنین بر اساس پهنه‌بندی انجام شده در کشور، نسبت به اجرای پروژه‌های مدیریت پسماند با استفاده از فناوری‌های به دست آمده و با رویکرد غالب سرمایه‌گذاری غیردولتی در شهرهای مختلف کشور اقدام و برای شرکت‌ها بازارسازی گسترده انجام دهند.