شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#رئیس جمهور#رئیس جمهور آمریکا

تصمیم نتانیاهو برای حمله به ایران/ تصمیم رئیس جمهور آمریکا چه بود؟

کدخبر: ۵۲۷۵۸۰
نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با انتشار خاطرات خود ادعاهای تازه‌ای را درباره «معامله قرن»، مذاکره با سوریه و تلاش برای حمله به ایران مطرح کرد.
 تصمیم نتانیاهو برای حمله به ایران/ تصمیم رئیس جمهور آمریکا چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با انتشار خاطرات خود ادعاهای تازه‌ای را درباره «معامله قرن»، مذاکره با سوریه و تلاش برای حمله به ایران مطرح کرد.

نتانیاهو در این کتاب که با عنوان «بی بی، داستان من» منتشر شده است، نوشته که با طرح موسوم به «معامله قرن» موافقت کرده چون اطمینان داشته که فلسطینیان آن را رد می‌کنند و افزوده که موافقت وی مشروط به موافقت آمریکا با انضمام یک‌سوم کرانه باختری شامل بیت‌المقدس به سرزمین‌هاش اشغالی بوده است.

نتانیاهو همچنین در خاطرات خود تأکید کرده است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در سال ۲۰۱۳ میلادی در سفری که به سرزمین‌های اشغالی انجام داد، با تلاش‌های وی برای متقاعد کردنش به حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران مخالفت کرد.

او افزوده که دو بار در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در صدد حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران برآمده اما دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی تلاش وی را ناکام گذاشتند و با این حمله مخالفت کردند.

در خاطرات نتانیاهو آمده که وی چند بار در پی مذاکره با سوریه برای امضای معاهده صلح برآمده، که یکی از آنها در زمان «حافظ اسد» و دوره اول نخست‌وزیری‌اش بوده اما حافظ اسد پیشنهاد اسرائیل درباره خروج از جولان و بلندی‌های جولان به عنوان مرز و نه ساحل دریاچه طبریه را رد کرده است.

وی افزود که در زمان «بشار اسد» رئیس‌جمهوری فعلی سوریه نیز تلاش مشابهی را آغاز کرد اما ناآرامی‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی مذاکرات را متوقف کرد.

نتانیاهو تأکید کرده که انتظار نداشته با حافظ اسد به توافقی برسد و فقط هدفش کاهش فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل درباره پایان اشغالگری بوده است.