واکنش دبیرکل سازمان ملل به توافق مرزی آبی میان لبنان و اسرائیل

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، توافق مرزی آبی میان لبنان و رژیم صهیونیستی را باعث افزایش ثبات در منطقه غرب آسیا دانست.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی از دستیابی لبنان و رژیم اسرائیل به توافق برای حل و فصل اختلافات مرزی خود با میانجیگری ایالات متحده آمریکا استقبال کرد و گفت: این تحول می تواند باعث افزایش ثبات در منطقه و افزایش رفاه برای مردم لبنان و اسرائیل شود.

دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت که این نهاد بین المللی در صورت درخواست طرفین، همچنان متعهد به کمک به آنها است.

گوترش همچنین بر حمایت از اجرای موثر قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت (۲۰۰۶) و دیگر قطعنامه های مرتبط که برای ثبات منطقه ضروری است، تاکید کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی درمورد توافق لبنان و رژیم صهیونیستی، گفت: این توافق به نفع ثبات و شکوفایی منطقه خواهد بود و تحول مثبتی به شمار می‌رود.

سخنگوی سازمان ملل افزود:  سازمان ملل از نزدیک در ارتباط با طرف های توافق باقی خواهد ماند.

رئیس جمهور لبنان پنجشنبه شب از موافقت این کشور با نسخه نهایی توافق مرزبندی دریایی با رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، میشل عون گفت: موافقت ما با توافق مرزبندی دریایی پس از مشورت با نخست وزیر و رئیس پارلمان و نیز موافقت اسرائیل انجام گرفت. این توافق، با مطالبات لبنان همخوانی دارد و حافظ حقوق این کشور است.

وی اضافه کرد، لبنان هیچگونه عقب نشینی از مطالبات اصلی خود نکرده و همه حقوق خود را نیز گرفته است.

رئیس جمهور لبنان تاکید کرد:ما میدان نفتی قانا را به صورت کامل به دست آوردیم. لبنان با این توافق به هیچ عنوان وارد مسیر عادی‌سازی نشده است. ما تضمین‌هایی از آمریکا و فرانسه برای از سرگیری فعالیت‌های نفتی در آب‌های لبنان دریافت کردیم.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی نیز با حضور نخست‌وزیر موقت این رژیم تشکیل و پیش‌نویس توافق ترسیم مرز دریایی بین فلسطین اشغالی و لبنان را تایید کرد.

به گزارش روزنامه صهیونیستی "تایمز اسرائیل"، وزیران کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی به جز «آیلت شاکد» وزیر امور داخلی که رای ممتنع داد، بقیه به پیش‌نویس توافق مرزی با لبنان رای مثبت دادند.