دردسر وزیر دفاع رومانی بخاطر اظهار نظر درباره جنگ اوکراین

واسیل دینکو وزیر دفاع رومانی در پی تاکید بر ضرورت مذاکرات بین المللی به عنوان تنها فرصت برای پایان دادن به جنگ اوکراین، زیر فشار شدید و در آستانه برکناری قرار گرفته است.

به گزارش تارنمای رومانیا اینسایدر؛ نیکلای سیوکا نخست وزیر رومانی گفته که این سخنان بازتاب دهنده موضع رومانی نیست و کلاوس یوهانیس رئیس جمهوری این کشور نیز تاکید دارد  که تنها اوکراین که شهروندانش با خون خود بهای این جنگ را پرداخت می کنند، میتوانند در باره موضوع، چگونگی و زمان برگزاری مذاکرات تصمیم بگیرند.

وزیر دفاع رومانی گفته است: کشورهای جهان، ناتو و ایالات متحده باید درباره به دست آوردن تضمین های امنیتی برای اوکراین و صلح با روسیه، مذاکره کنند. اوکراین به تنهایی نخواهد توانست با روسیه مذاکره کند، زیرا طبقه سیاسی اوکراین، اکنون نمی تواند از دست دادن سرزمین ها را بپذیرد که خودکشی واقعی سیاسی خواهد بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن در ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد.

آمریکا مدعی است که روسیه در تامین مهمات نظامی خود دچار مشکل شده و در حال روی آوردن به سایر کشورها برای تامین تجهیزات نظامی از جمله موشک و مهمات توپخانه ای است.

 به گزارش ایرنا به نقل از یورونیوز؛ ۱۵ کشور اروپایی روز پنجشنبه اعلام کردند که برای محافظت از قاره اروپا، به طور مشترک سامانه های دفاع هوایی را به موجب یک طرح ابتکاری جدید تحت عنوان سپر آسمان اروپا تهیه و خریداری می کنند. آلمان که پیشگام این پروژه است، خرید این سامانه ها را برای محافظت در برابر موشک های دوربرد و میان برد و با برد نزدیک، هماهنگ می کند.