شهر خبر

پایان یک‌سال کشمکش/السودانی ثبات سیاسی را به عراق برمی‌گرداند؟

پایان یک‌سال کشمکش/السودانی ثبات سیاسی را به عراق برمی‌گرداند؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین گفت: تحولات اخیر عراق نشان می دهد توافقی بین جناح های مختلف به منظور عبور از این وضعیت وجود دارد تا مصالحه در نهایت از طریق تشکیل دولت صورت بگیرد و عراق در مسیر درست سیاسی خود گام بردارد و به نظر می رسد جریان صدر نیز متوجه اشتباهات خود شده است.

ابوالفضل خدائی: عراق پس از کشمکش های فراوان و طی کردن حدود یکسال بن بست سیاسی از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی به تشکیل دولت نزدیک شده است. با انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور، حالا محمد الشیاع سودانی به عنوان نخست وزیر مأموریت تشکیل کابینه را بر عهده گرفته است تا به دوران بی دولتی در عراق پایان دهد.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین، در خصوص آغاز روند تشکیل دولت در عراق گفت: بدون شک انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر موضوع مهمی در فضای پرتنش عراق محسوب می شود اما برای اینکه این روند با موفقیت همراه شود باید منتظر ماند. امیدواری ها در سطح کارشناسی زیاد است و رئیس جمهور زمینه منفی ندارد و از مقبولیت خوبی برخوردار است. در مورد السودانی نخست وزیر نیز به همین شکل است و از همه طرف ها دعوت به عمل آورده است، وی از جریان صدر نیز خواسته است که به پارلمان بپیوندند و در کابینه نیز مشارکت داشته باشد. بنابراین همه این مسائل پیش زمینه های مثبتی است که نشان می دهد توافقی بین جناح های مختلف به منظور عبور از این وضعیت وجود دارد تا مصالحه در نهایت از طریق تشکیل دولت صورت بگیرد و عراق در مسیر درست سیاسی خود گام بردارد.

حمایت ها نیز در این روند قابل توجه بوده و مخالفت جدی چندانی وجود ندارد و انتقادها برای سهم خواهی بیشتر بوده است. در مجموع باید منتظر بود و دید که طرح ها و وعده های السودانی به چه سمت و سویی خواهد رفت.

پایان یک‌سال کشمکش/السودانی ثبات سیاسی را به عراق برمی‌گرداند؟

نعیمی در ادامه در خصوص مواضع جریان صدر در خصوص مخالفت با السودانی و اینکه آیا این گروه کارت های بازی خود را از دست داده است گفت: همانطور که پیش تر نیز شاهد بودیم آقای صدر بارها چرخش سیاسی داشته و خود را با شرایط تطبیق می دهد. در جریان تحولات اخیر نیز صدر و نزدیکان او متوجه اشتباه محاسباتی شدند و ارزیابی آنها غلط از آب درآمد. به ویژه آنکه مسیر را طولانی کردند و همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی اگر اتفاقی می افتاد تبعات آن متوجه شخص آقای صدر می شد. به همین دلیل مجبور به کوتاه آمدن شد و اعلام کرد که از سیاست کناره گیری خواهد کرد. این در حالی بود که صدر پیش تر خواستار محاکمه نیروهای فاسد سیاسی شده بود. از همین رو چیزی که صدر خواستار آن بود تا حدی انجام شده و هیچ یک از افرادی که در دوره های گذشته از یعنی از سال ۲۰۰۳ تا کنون در مجموعه سیاسی نقش کلیدی داشتند در این مرحله حضور ندارند.

این کارشناس با اشاره به اینکه به نظر می رسد وساطت هایی به منظور تحقق خواسته های صدر وجود داشته باشد گفت: این در صورتی است که جریان صدر نیز به خوبی می داند که خواسته های آنان مانند گذشته از مقبولیت چندانی برخوردار نیست و بقیه جناح ها و گروه های سیاسی نیز به لحاظ حضور در پارلمان و هم به لحاظ وجهه سیاسی اگرچه مورد قبول آقای صدر هم نباشند دارای موقعیت هستند و جریان وی می تواند با توجه به تعداد کرسی بدست آمده در پارلمان سهم خواهی داشته باشد و توسط نزدیکان خود به طور مستقیم و غیرمستقیم در دولت مشارکت داشته باشد. به هر حال طبیعی است که دولت جدید نیز می تواند بدون حضور جریان صدر نیز تشکیل شود و شاید چنین روندی باز هم مشکلاتی به وجود آورد اما این بار بعید به نظر می رسد که روند سیاسی در عراق متوقف شود.

وی در پایان در خصوص مواضع دولت جدید عراق نسبت به ایران و آینده روابط تهران ـ بغداد گفت: فارغ از اینکه چه دولتی در عراق سرکار باشد ایران یکی از کشورها و همسایگان کلیدی و تاثیرگذار در منطقه است و این تاثیرگذاری در اختیار دولت ها در عراق نیست. همانطور که گفته می شد الکاظمی برگزیده آمریکا است وی به دنبال برقراری نزدیک روابط با ایران بود و این مساله در خصوص دولت های قبلی در عراق نیز صدق می کند. البته برخی جریان ها تحت تاثیرات غرب در تلاش برای ایرانی هراسی در عراق هستند آنچه که مهم بوده این است که اکثریت در عراق با توجه نقش مهم ایران به این مساله واقف هستند که در زمان سختی ها تهران همواره در کنار بغداد بوده است. از طرفی باید در نظر داشته باشیم که آقای السودانی نیز فردی واقع گرا و عمل گرا بوده و از طرف کسانی انتخاب شده که اکثریت آنان طرفداران روابط نزدیک با ایران محسوب می شوند.

۳۱۱۳۱۱