شهر خبر

این قرص‌های ترکیبی علیه میلیون‌ها مرگ زودرس عمل می‌کند

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، کارشناسان می‌گویند ترکیبی از داروها به صورت قرص برای درمان فشار خون بالا و کلسترول بالا جلوی مرگ زودرس میلیون‌ها نفر در جهان را می‌گیرد.

پروفسور فائوستو پینتو رئیس سازمان جهانی قلب می‌گوید علی رغم شواهد علمی قابل توجه مبنی بر اثربخشی، ایمنی و مقرون به صرفه بودن پلی‌پیل، تعداد کمی از این محصولات ترکیبی در کشورهای معدودی در دسترس هستند.

پروفسور سلیم یوسف، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات سلامت جمعیت و استاد بازنشسته پزشکی در دانشگاه مک مستر هم گفت: “این شکست سیستماتیک، یک تراژدی جهانی است، چراکه با  پلی پیل می‌توان از مرگ‌های زودرس ناشی از CVD {بیماری‌های قلبی عروقی} جلوگیری کرد.”

آژانس تنظیم مقررات داروها و محصولات بهداشتی انگلیس می‌گوید در حال حاضر هیچ پلی‌پیلی در این کشور مجوز ندارد.

تخمین زده می‌شود سالانه حدود 18 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند که 80 درصد آن‌ها در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط ​​هستند و سه برابر این تعداد نیز افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی غیر کشنده هستند.

اکثر حملات قلبی و سکته مغزی افرادی را درگیر می‌کند که قبلا CVD {بیماری قلبی عروقی} نداشتند به این معنی که پیشگیری اولیه از اولین حمله قلبی یا سکته ضروری است.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند در حالی که پیشگیری ثانویه برای افرادی که قبلاً CVD دارند نیز مهم است، اما تأثیر مشابهی ندارد.

پروفسور یوسف گفت: «استراتژی کنونی برای پیشگیری اولیه و ثانویه از CVD تنها در اکثر کشورها، از جمله کشورهای پردرآمد، به طور متوسط ​​موفق بوده است.

{پلی پیل دارویی، به شکل قرص است. پیشوند “پلی” به معنای “چند” است ، به این منظور که این دارو از چند عنصر و ماده ساخته شده است. ترکیبات سازنده این دارو معمولاً دوز های ثابتی دارند و برای درمان بیماری های مزمن از آنها استفاده می شود.همچنین از این دارو به عنوان داروی پیشگیرنده یا در درمان وضعیت (های) پاتوفیزیولوژیکی استفاده می شود. پلی پیل ها می توانند تعداد قرص هایی که بیمار مصرف می کند را کاهش دهند و از این رو برای بیماران مفید هستند. اصطلاح پلی پیل برای اولین بار در زمینه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ابداع شد و از آن زمان مقبولیت قابل توجهی را پیدا کرد، به طوری که اکنون برای داروهای ترکیبی که قبل از آن وجود داشته اند، از اسم پلی پیل استفاده می شود. علاوه بر اینکه پلی پیل ها دوز های ثابتی دارند، این امکان وجود دارد که برای هر بیمار با توجه به بیماری او نیز جداگانه پلی پیل ساخته شود که به فرایند ساخت آن ترکیبات داروخانه ای می گویند.}