شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن#کرونا

تزریق واکسن ضد سرطان به داوطلبان آغاز شد

فاز دوم آزمایش واکسن ضد سرطان ساخت مدرنا و مرک به بیماران مبتلا به سرطان پوست ملانوم تزریق شد. این واکسن بر اساس فرمول واکسن ضد کرونا توسعه یافته و امید می‌رود جلوی گسترش تومور را بگیرد.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، در توسعه واکسن ضد سرطان از فناوری مشابه واکسن ضد کرونا یعنی mRNA استفاده شده تا از قطعات کد ژنتیکی تومورهای بیماران استفاده شده تا به بدن آموزش دهد چگونه با تومور مبارزه کند.

این واکسن با هدف جلوگیری از بازگشت تومور پس از جراحی به بیماران تزریق شده و هر دز واکسن مخصوص همان بیمار است.

بدین معنا که واکسن دز مشابه نداشته و هیچ واکسنی شبیه واکسن بعدی نخواهد بود.

بنابراین واکسن برای هر فرد سفارشی سازی شده و بسیار گران خواهد بود.

واکسن‌های مشابه هر کدام حدود 100 هزار دلار قیمت دارند.

دو کمپانی مرک Merck و مدرنا Moderna هزینه‌های تولید و تجاری سازی را با هم شریک شده و در صورت عرضه، سود را تقسیم خواهند کرد.

فناوری mRNA در طول همه گیری شتاب گرفت و منجر به ساخت دو واکسن ضد کووید ساخت مدرنا و فایزر شد و حالا همان فناوری برای مبارزه با سرطان بکار گرفته شده است.

در فاز دوم 157 بیمار واکسن شخصی سازی شده را در کنار داروی ایمونوتراپی متعلق به مرک به نام Keytruda دریافت کردند.

آنها با یک گروه از بیماران مبتلا به ملانومای پرخطر که فقط کیترودا keytruda به آنها داده شده، مقایسه می‌شوند و اگر جواب دهد  واکسن در یک گروه بسیار بزرگتر که شامل هزاران بیمار است آزمایش خواهد شد.

مدرنا توانست ظرف مدت یک سال واکسن ضد کووید خود را توسعه، آزمایش و تایید کند. این واکسن از DNA گرفته شده از تومور هر بیمار استفاده می کند.

سپس این قطعه ژنتیکی به RNA پیام رسان وارد می‌شود – مولکولی که دستورالعمل‌های سلول را برای ساخت پروتئین‌ها حمل می‌کند.

هنگامی که mRNA وارد بدن می‌شود، این قطعه کد را به سلول‌های انسان رسانده و به آنها یاد می‌دهد سلول‌های سرطانی را بشناسند و در صورت بازگشت به آنها حمله کنند.

محققان امیدوارند از این روش استفاده کرده تا بدن بتواند آنها را قبل از تکثیر و تشکیل مجدد تومور، شناسایی و از بین ببرد.

این واکسن در 9 دوز هر سه هفته، همراه با یک دوره کیترودا هر سه هفته یکبار تزریق می‌شود.

دکتر استفان هوگ، رئیس مدرنا، گفت به آینده و تاثیری که mRNA می‌تواند به عنوان یک الگوی درمانی جدید در مدیریت سرطان داشته باشد، امید دارد.

با توجه به اینکه انتظار می‌رود بازار واکسن کووید در آینده نزدیک از بین برود، مدرنا توجه خود را به واکسن های غیر کووید معطوف کرده است.