شهر خبر

چگونه تفاوت بین آکنه و اگزما را تشخیص دهیم؟

بثورات در نوزادان بسیار شایع است و اغلب بی‌ضرر و زودگذر هستند. با این حال، برخی از انواع بثورات نوزادی وجود دارد که ممکن است نگران‌کننده باشد. دو نوع بسیار رایج آکنه و اگزمای نوزاد هستند و تمایز بین این دو می‌تواند دشوار باشد.

به گزارش آی‌زندگی، وقتی به آکنه فکر می‌کنید، ممکن است به طور خودکار آن را با وضعیت هورمونی نوجوانان مرتبط کنید. اما، در واقع، می‌تواند افراد در هر سنی از جمله نوزادان را تحت تاثیر قرار دهد. حدود ۲۰ درصد از نوزادان از بدو تولد یا در شش هفته اول زندگی خود به آکنه نوزادی مبتلا می‌شوند و نوزادان پسر بیشتر از دختران آن را تجربه می‌کنند.

آکنه نوزاد یک بثورات پوستی است که معمولاً روی سر و گردن نوزادان تازه متولد شده است. شامل جوش‌های التهابی و قرمز رنگ است و زمانی رخ می‌دهد که منافذ روی صورت نوزاد تحت تاثیر هورمون‌های مادر در رحم مسدود می‌شوند. این بیماری روی گونه‌ها، بینی و پیشانی نوزاد ایجاد می‌شود و معمولاً چند ماه پس از تولد و با کاهش این سطوح به طور کامل برطرف می‌شود.

از سوی دیگر، اگزمای نوزاد، که با نام «درماتیت آتوپیک» شناخته می‌شود، حتی از آکنه نوزاد نیز شایع‌تر است و حدود ۶۰ درصد از نوزادان در سال اول به آن مبتلا می‌شوند. پوست آسیب‌دیده معمولاً خشک یا پوسته‌پوسته است. معمولاً در چند ماه اول زندگی روی صورت و پوست سر ظاهر می‌شود. اگرچه این برآمدگی‌های قرمز رنگ معمولاً ۳ ماهگی یا قبل از آن ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند بین ۱ تا ۶ ماهگی یا تا ۲ سالگی نیز ایجاد شوند.

اگر اگزما در سال اول زندگی ادامه یابد یا بعداً ایجاد شود، اغلب دست‌ها و پاها را درگیر می‌کند. و صرف نظر از محل، این پتانسیل را دارد که برای نوزاد آزاردهنده شود و باعث خارش پوست شود که می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

در حالی که آکنه و اگزما نوزاد به دلیل مجموعه بسیار متفاوتی از محرک‌ها ایجاد می‌شوند، تمایز بین این دو همیشه آسان نیست. اغلب، هر دو در یک زمان و در یک مکان رخ می‌دهند. اگزما ممکن است قرمز و برآمده به نظر برسد، و آکنه همیشه دارای جوش نیست، بنابراین این دو اغلب اشتباه گرفته می‌شوند یا به طور همزمان وجود دارند.

در حالی که هر دو ممکن است برجستگی‌های قرمز کوچکی داشته باشند، اگزما اغلب باعث ایجاد لکه‌هایی می‌شود. لکه‌ها معمولا خشک و پوسته‌پوسته هستند. به علاوه، یکی از مشخص‌ترین عوامل تمایز، عامل خارش است. احتمالاً می‌بینید که کودک اگزمای خود را می‌خاراند، اما آکنه را نه.

آکنه قبل از شش هفته اول ایجاد می‌شود و به ندرت جای زخم باقی می‌گذارد (اگر بعد از آن ظاهر شود، به عنوان “آکنه نوزادی” شناخته می‌شود که می‌تواند شدیدتر باشد و خطر ایجاد جای زخم را در پی دارد). برعکس، اگزما معمولاً دیرتر ظاهر می‌شود، یعنی از ۶ ماهگی تا چند سالگی.

منبع: سلامت