شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#صدور مجوز#وزارت

خدمات صدور مجوز در وزارت راه و شهرسازی از اتصال به پنجره ملی دولت هوشمند جا ماند

خدمات صدور مجوز در وزارت راه و شهرسازی از اتصال به پنجره ملی دولت هوشمند جا ماند

وزارت راه و شهرسازی بیشتر خدماتی که مستقیما با مردم درگیر است را در پنجره ملی دولت هوشمند ارائه کرده اما هنوز سامانه‌ای برای خدمات صدور مجوز در برخی زیرمجموعه ها تعریف نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است که تاکنون ۱۳۷ دستگاه مصداق داشتن پنجره واحد را دارند. از این تعداد ۶۸ دستگاه پنجره واحدِ متصل به پنجره ملی خدمات هوشمند دارند. همچنین حدود ۶۹ دستگاه یا پنجره واحد ندارند و یا متصل نشده اند.

وزارت راه و شهرسازی تاکنون هفت دستگاه زیرمجموعه خود را به پنجره خدمات دولت هوشمند متصل کرده که عموما از نوع خدمات دولت به مردم یا دولت به کسب و کار ها هستند.

پنجره ملی دولت هوشمند

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید. در تصویر بالا وزارت راه و شهرسازی مشخص شده است.

خدمات وزارت راه و شهرسازی

وزارت راه و شهرسازی را می‌توان یکی از دستگاه‌های مهم و پرمراجعه دانست. بر اساس ارقامی که در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی دولت ارائه شده، برای این وزارت خانه ۴۳۳ خدمت تعریف شده است. با انتخاب گزینه مربوط به این وزارت خانه دستگاه‌های تابعه نمایش داده می‌شود که در ادامه قابل مشاهده است.

دستگاه های متصل به پنجره ملی خدمات هوشمند

با نگاهی گذرا، جای خالی چند دستگاهی که در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی برای وزارت راه و شهرسازی تعریف شده به چشم می‌خورد.

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی با ۱۹ خدمت، سازمان هواشناسی با ۱۰ خدمت، سازمان بنادر و دریانوردی با ۴۷ خدمت، سازمان هواپیمایی کشوری با ۱۴۲ خدمت و شرکت مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید با ۲۷ خدمت زیرمجموعه‌های وزارت راه هستند که به پنجره خدمات دولت متصل اند. البته تمامی خدمات و زیرخدمات این دستگاه ها به پنجره متصل نشده و به نظر می‌رسد که وزارت راه بیشتر خدماتی که مستقیما با عامه مردم درگیر هستند را در این پنجره ارائه کرده است. چراکه بعضی خدمات از سازمان هواپیمایی کشوری مثل ارائه مجوزهای تاسیس و بهره برداری امور هوانوردی هنوز سامانه‌ای برای آن تعریف نشده است.

اگرچه تعداد دستگاه‌های وزارت راه و شهرسازی که به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده اند، از تعداد دستگاه‌های تعریف شده کمتر است، اما می‌توان گفت این وزارت‌خانه به موظفی خود در ارائه یک سوم خدمات تا پایان شهریور‌ ماه عمل کرده است.

انتهای پیام/