استقبال سازمان ملل از توافق مرزی آبی میان لبنان و اسرائیل

سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که این نهاد بین‌المللی از توافق مرزی آبی میان لبنان و رژیم اسرائیل استقبال می‌کند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی افزود: این توافق به نفع ثبات و شکوفایی منطقه خواهد بود و تحول مثبتی به شمار می‌رود.

سخنگوی سازمان ملل گفت:  سازمان ملل از نزدیک در ارتباط با طرف های توافق باقی خواهد ماند.

دو جاریک تصریح کرد: سازمان ملل آماده است که با هماهنگی با آمریکا که میانجیگری میان لبنان و رژیم اسرائیل را بر عهده گرفته، از این روند حمایت کند.

وزیر انرژی لبنان سه‌شنبه شب گفت که این کشور در مذاکرات غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزهای دریایی به هرچه می‌خواست، رسیده‌ است.

به گزارش الجزیره، ولید فیاض گفت: ثبات و سرمایه‌گذاری مجدد در میادین گازی، اعتماد را به لبنان بازخواهد گرداند.

وی با بیان اینکه میدان گازی «قانا»، ارزش اقتصادی زیادی برای لبنان دارد، افزود: هیچ مانعی بر سر راه اجرای توافق مرزبندی دریایی با فلسطین اشغالی نمی‌بینیم.

وزیر انرژی لبنان گفت که میانجیگری آمریکا در غلبه بر موانع توافقنامه تعیین مرزها نقش داشت و یک هیات  بلندپایه از شرکت توتال نیز به لبنان سفر خواهد کرد تا عملیات حفاری در این میدان را آغاز کند.

پیش از این الیاس بوصعب نائب رئیس پارلمان لبنان گفته بود که کشورش به تمام مطالبات خود در پرونده ترسیم مرزهای دریایی دست یافت.

وی گفت که آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی به راه حل و تفاهمی رسید که هر دو طرف لبنانی و صهیونیستی را راضی می‌کند.

بوصعب با بیان اینکه بررسی پیشنهاد آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی برعهده رئیس جمهور لبنان است، تاکید کرد: پیشنهاد آمریکا برای ترسیم مرز دریایی یک توافقنامه یا معاهده با اسرائیل نیست.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی نیز با حضور نخست‌وزیر موقت این رژیم تشکیل و پیش‌نویس توافق ترسیم مرز دریایی بین فلسطین اشغالی و لبنان را تایید کرد.

به گزارش روزنامه صهیونیستی "تایمز اسرائیل"، وزیران کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی به جز «آیلت شاکد» وزیر امور داخلی که رای ممتنع داد، بقیه به پیش‌نویس توافق مرزی با لبنان رای مثبت دادند.