شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#عربستان#دولت#دولت بایدن

تحلیلگر پژوهشکده پاریس:

آمریکا توانایی گشودن جبهه جدیدی را ندارد

آمریکا توانایی گشودن جبهه جدیدی را ندارد

یک پژوهشگر مسائل ژئوپولتیک تاکید کرد که اختلافات گسترده ای میان دولت بایدن و عربستان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «فیصل جلول» پژوهشگر مسائل ژئوپولتیک در پژوهشکده پاریس با بیان اینکه مواضع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در قبال عربستان در راستای تقویت قدرت ایران در منطقه نخواهد بود، تاکید کرد که اختلافات گسترده ای میان دولت بایدن و عربستان وجود دارد.

وی افزود: اظهارات خصمانه علیه محمد بن سلمان ولعیهد عربستان در جریان تبلیغات انتخاباتی در راستای اختلافات با دولت بایدن است، بنابراین ما شاهد تسویه طرف آمریکایی با ریاض هستیم.

این پژوهشگر سیاسی ادامه داد: شاید آمریکایی از این رهگذر به دنبال تغییر نظام حاکم در عربستان باشد، ولی این مسئله برای آنها دشوار است، از این رو ممکن است به دنبال تغییر افکار عمومی در داخل آمریکا باشند تا از این طریق بتوانند عربستان را با به جریان انداختن مجدد پرونده یازده سپتامبر مجازات کنند، ولی به هر حال اختلافات شدید میان طرفین کاملاً آشکار است.

این تحلیلگر سیاسی درباره عضویت عربستان در اوپک پلاس و مخالفت واشنگتن با این موضوع گفت: همه می‌دانند که ریاض روزانه ده میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و در کنار روسیه بزرگترین تولید کننده نفت به شمار می‌آید، در نتیجه عربستان در چنین شرایطی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی درخصوص احتمال استفاده آمریکا از مسائل دیگر به عنوان اهرم فشار علیه عربستان گفت: در شرایطی که آمریکا و ناتو وارد جنگ با روسیه شده اند، به نظر نمی‌رسد که واشنگتن بتواند پرونده جدیدی را علیه عربستان و اوپک پلاس باز کند، واشنگتن توانایی گشودن جبهه جدیدی را ندارد، به ویژه اینکه اروپا از لحاظ تامین نفت و گاز با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کند و باید پرسید هدف بایدن از گشودن جبهه جدید با عربستان چه هدفی می‌تواند داشته باشد؟ اینکه تولید نفت کاهش یافته و قیمت‌ها بالاتر رود؟! بنابراین شواهد نشان می‌دهد که اوضاع پیچیده‌تر از این نخواهد شد و شاید در همین حد متوقف شود و جبهه جدیدی در کنار جنگ اوکراین گشوده نشود.