شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#عربستان سعودی#اوپک

بایدن: تصمیم اوپک برای عربستان سعودی «عواقب» خواهد داشت

بایدن در مصاحبه ای با سی ان ان هشدار داد:« عواقبی برای کاری که آنها [مقام‌های عربستان سعودی] با روسیه انجام داده‌اند وجود خواهد داشت... من قصد ندارم به آنچه در نظر دارم و آنچه در ذهن دارم بگویم. اما  این کار عواقبی خواهد داشت.»

اوپک پلاس هفته گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را از ماه نوامبر به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد که بزرگترین کاهش این گروه از زمان شروع همه‌گیری کووید-19 است. 

این اقدام خشم واشنگتن را برانگیخت و او بارها از اوپک خواست که در عوض تولید خود را افزایش دهد. 

ایالات متحده می‌خواهد قیمت نفت را پایین بیاورد که به نظر می رسد به روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان، کمک می کند تا درگیری با اوکراین را تامین مالی کند.

بایدن در سوال سی‌ان‌ان که آیا وقت آن رسیده است که واشنگتن روابط خود با ریاض را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد؟ پاسخ داد: " بله " و اشاره کرد که کنگره پس از برگزاری مجدد جلسه پس از انتخابات میان‌دوره‌ای، در مورد اقدامات واقعی تصمیم خواهد گرفت.

اظهارات بایدن یک روز پس از آن بیان شد که سناتور آمریکایی باب منندز، که ریاست کمیته روابط خارجی را برعهده دارد، از آمریکا خواست تا " تمام جنبه های " همکاری خود با عربستان سعودی را متوقف کند. 

پیش از این، ریچارد بلومنتال، سناتور آمریکایی و رو خانا، نماینده آمریکا، خواستار توقف فروش تسلیحات به ریاض شده بودند. سایر مقامات آمریکایی نیز در چند روز گذشته نظرات مشابهی را ابراز کرده اند.

در همین حال، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین روز سه شنبه تاکید کرد که اقدامات روسیه در مورد منابع انرژی با هدف تضمین ثبات بازار است و نه ایجاد مشکل.

پوتین در دیدار با همتای اماراتی خود  محمد بن زاید آل نهیان گفت: " ما فعالانه در چارچوب اوپک پلاس کار می کنیم... اقدامات ما، تصمیمات ما علیه کسی نیست... آنها با هدف ثبات در بازارهای جهانی انرژی هستند... به طوری که عرضه و تقاضا متعادل شود ."

 امارات همچنین عضو اوپک است و در مورد کاهش تولید نفت در کنار عربستان سعودی هشدار داده شده است.

اکثر مقامات عضو اوپک پلاس می گویند که این کاهش یک « تصمیم فنی و نه سیاسی » است و « خطر رکود » را به عنوان کمک به این اقدام عنوان کردند.

 تحلیلگران اعلام کردند این اقدام همچنین برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت در آستانه کاهش فصلی تقاضا است.

انتهای پیام/