شهر خبر

نقشه راه تامین مالی کسب وکارها از بازار سرمایه

نقشه راه تامین مالی کسب وکارها از بازار سرمایه

فردای اقتصاد: شـرکت مدیریـت دارایـی مرکـزی بـازار سـرمایه بـا توجـه بـه جایگاهـی کـه در بـازار سـرمایه دارد بایـد حافـظ منافـع خریـداران اوراق بهـادار اسـلامی (صکـوک) بـوده و بــر تمــام مراحــل اعــم از خریــد و اجــاره دارایــی، فــروش و بازخریــد اوراق، نحــوه بکارگیـری سـرمایه جـذب شـده بـا توجـه بـه ماهیـت اوراق، نحـوه پرداخـت سـود اوراق و نحــوه عملکــرد نهادهــای واســط و ارکان انتشــار اوراق نظــارت نمایــد.
بــه نظــر می‌رســد صکوکــی کــه تــا پیــش از ایــن، نامــی نه چنــدان شــناخته شــده حتــی بــرای برخــی از فعــالان بــازار ســرمایه در ایــران داشـت، حالا بـه یکـی از بازیگـران مهـم ایـن بـازار تبدیـل شـده اسـت و به نظر در میان‌مـدت و بلندمـدت خواهـد توانسـت سـرمایه‌گذاران خـرد و غیـرحرفـه‌ای را نیـز بـه سـمت خـود جلـب نمایـد.
در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه همراه با محمدجواد فرهانیان رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه به موضوع مسیر توسعه تامین مالی از طریق بازار سرمایه پرداخته شد. در ابتدا ابزارهای تامین مالی در این بازار و همچنین روند آمار و ارقام آن در طول سالیان اخیر مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه همراه با محمدجواد فرهانیان به بررسی جوانب مختلف این موضوع پرداختیم. وی در طول صحبت‌های خود به الزامات مورد نیاز برای توسعه مسیر تامین مالی شرکت‌ها، چالش‌های آن، مشوق‌های تسهیل کننده از سمت سیاستگذاران و... پرداخت.

مزیت سرمایه‌گذاری در صکوک چیست؟

رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت دارایی مرکزی در رابطه با مزایای خرید این اوراق نسبت به سپرده بانکی و صندوق ها و.. توسط سرمایه‌گذاران گفت: بازار سرمایه از دو بخش اوراق بدهی و بازار سهام تشکیل شده است و هدف از رونق بازار بدهی تضعیف بازار سهام نیست. باید ویژگی‌های این اوراق به مردم شناسانده شده و ناشران بورسی به نحوه‌ی مناسبی با این اوراق آشنا شوند که در این صورت سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار ترغیب می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران در صورتی که نگاه دارایی به صکوک داشته باشند می‌توانند از طریق روش‌های مدیریت پرتفوی بازدهی‌های بالاتری از نرخ اسمی را نیز کسب کنند.

مسیر بهینه تامین مالی برای کسب وکارها چیست؟

فرهانیان در رابطه با بهترین روش تامین برای شرکت‌ها عنوان کرد: هدف از تشکیل بازار اوراق بدهی با عقود اسلامی کمک به تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد کشور و کمک به رونق اقتصادی از طریق تسهیل تامین مالی بخش تولید است و این بازار به دنبال تضعیف بازار پول  به عنوان روش سنتی تامین مالی نیست.
او ادامه داد: ماهیت بازار پول تامین مالی کوتاه مدت در بازه کمتر از یک سال است و زمانی که نیاز به برخورد با عیارهای ساده تر باشد می‌توان از بازار استفاده کرد؛ اما تامین مالی از طریق سرمایه کاملا حرفه‌ای و با انتشار اوراق کاملا استاندارد انجام خواهد شد. اوراق استاندارد اوراقی است که قابلیت بالایی در  نقل و انتقالداشته و از پشتوانه و اعتبار قابل توجهی برخوردار است.

مسیر توسعه تامین مالی از طریق بازار سرمایه

محمدجواد فرهانیان، هیئت مدیره شرکت مدیریت دارایی مرکزی در رابطه با شرایط لازم برای تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه اظهار کرد: شرکت‌ها مسیر سختی را در پیش ندارند و تنها کافی است موضوع تامین مالی خود و ابزار متناسب با آن را شناسایی کنند و شرکت‌ها باید از مزایای اوراق مختلف آگاهی کامل داشته باشند که در این صورت متناسب با اهداف تامین مالی خود از ضمانت نامه بانکی و یا توثیق دارایی های خود در یک فرآیند استاندارد استفاده می‌کنند.
او در پاسخ به این سوال که اقدامات مناسب جهت توسعه این بازار انجام شده است؟ خاطرنشان کرد: در صورتی که سیاست گذاران اقتصادی کشور هدف توسعه و مراجعه قشر زیادی از شخصیت های حقوقی را به بازار اوراق داشته باشند، با یک سری از مولفه های سیاست گذاری در تعیین نرخ اوراق و هزینه انتشار فعالان را به حضور در  این بازار تشویق کند.
فرهانیان تاکید کرد: سازمان بورس در این مسیر قدم های موثری برداشته و سعی کرده هزینه های انتشار را کاهش دهد اما این نکته حائز اهمیت است که شرایط بازار نیز می‌تواند بر انتشار اوراق تاثیرگذار باشد.

مهم ترین چالش‌های بازار اوراق بدهی

عضو هیئت مدیره مدیریت دارایی مرکزی اعتقاد داشت: چالش های متفاوتی در بازار اوراق صکوک وجود دارد. پبیش تر انتشار اوراق صکوک دولتی در بازار سرمایه رایج بود و این کار با تخصیص spv از طریق شرکت مدیریت دارایی مرکزی انجام می‌شد که براساس قانون بودجه سال ۹۹ این مسئولیت از مدیریت دارایی مرکزی برداشته شد و اداره اوراق بدهی خزانه دولت می‌تواند تامین مالی و انتشار اوراق دولتی را مستقلا انجام دهد و این موضوع می‌تواند کارایی مدیریت دارایی مرکزی را در  تسهیل تامین مالی شرکت ها افزایش دهد.
فرهانیان تاکید کرد: چالش‌هایی در  حوزه عملیات مدیریت دارایی مرکزی و عدم آشنایی ناشران با ابزارهای متناسب وجود دارد که می توان از طریق سیاست گذاری صحیح اطلاع رسانی و آگاهی لازم را انجام داد.