شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##تهیه#پرونده#ثبت#ملی#غار#تفرش

تهیه پرونده ثبت ملی ۲ غار در تفرش

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی گفت: پرونده پیشنهاد ثبت ۲ غار طبیعی- تاریخی در کوه‌های نقره کمر ورودی شهرستان تفرش برای ثبت در فهرست میراث طبیعی ملی کشور تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، حسین محمودی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی با اعلام این خبراظهار کرد: این غارها در کوه خشه بزرگ در ۱۵۰۰ متری جنوب روستای کوهین  شهرستان تفرش قرار دارند و در زبان محلی به نام‌های غار علی خورنده و غار گاو خوره معروف هستند.

وی گفت: در بازدید انجام‌شده از این غارها تیم کارشناسی اداره‌کل مستندات مورد نیاز برای تشکیل پرونده ثبتی این غارها را تهیه و اقدامات لازم  برای ثبت این دو اثر طبیعی- تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به انجام رسید.

رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی نیز گفت: این دو غار به فاصله ۱۰۰ متر در کنار هم قرار گرفته‌اند و در دوره ساسانی به عنوان نیایشگاه و در دوره سلجوقی به صورت سکونتگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

شراهی با بیان اینکه این غارهای تاریخی و طبیعی به عنوان اثری زیبا و بکر در استان مورد توجه گردشگران است، خاطر نشان کرد:  این دو غار از  زیباترین غارهای استان و از مقاصد غارنوردان و دوست‌داران طبیعت در استان مرکزی هستند.

رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: به دلیل فعالیت معدن نقره کمر در اطراف این غارها و احتمال آسیب رساندن معدن به غار درصدد آن شدیم که غارها را به ثبت ملی برسانیم.

وی بیان کرد: اقدام برای ثبت این دو غار  تاریخی و طبیعی در فهرست میراث طبیعی ملی می‌تواند برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی مناسبی را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/