شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوپک پلاس#آمریکا#عربستان#تولید نفت

عربستان: تصمیم اوپک پلاس صرفاً یک تصمیم اقتصادی بود

فیصل بن فرحان

وزیر خارجه عربستان گفت روابط عربستان با آمریکا یک روابط راهبردی است و تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت یک تصمیم صرفاً اقتصادی بود.

به گزارش مشرق، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان تأکید کرد که تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، یک تصمیم اقتصادی صرف بوده که با اجماع همه کشورهای عضو اتخاذ شده است.

فیصل بن فرحان در اظهاراتی تلویزونی با اشاره به این‌که روابط واشنگتن و ریاض روابط راهبردی و قدیمی است گفت: «تصمیم اوپک پلاس صرفاً اقتصادی بوده و هیچ‌گونه جنبه سیاسی نداشته است.»

وزیر خارجه عربستان افزود: «کشورهای عضو اوپک پلاس مسئولانه عمل کرده و تصمیم درستی را اتخاذ کرده‌اند. اوپک برای ایجاد ثبات در بازار و تحقق منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تلاش می‌کند.»

او در پایان تصریح کرد: «روابط ما با آمریکا راهبردی و پشتیبان امنیت و ثبات منطقه است. همکاری نظامی بین عربستان و آمریکا به برقراری ثبات در منطقه کمک کرده است.»

چند روز پیش کشورهای عضو سازمان کشورهای تولید کننده نفت «اوپک پلاس» باتوجه به شرایط موجود بازار تصمیم گرفتند تا میزان تولید نفت را به میزان دو میلون بشکه در روز کاهش دهند که این تصمیم واکنش کشورهای اروپایی و به ویژه واکنش آمریکا را به دنبال داشت؛ به گونه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا سازمان اوپک را به جانبداری از روسیه متهم کرد و وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که واشنگتن در پاسخ به این تصمیم گزینه‌های متعددی را بررسی خواهد کرد. قانونگذاران کنگره نیز به دنبال طرح قانونی برای بازنگری در روابط آمریکا با عربستان هستند.

منبع: مهر