شهرخبر

نبرد مرگ و زندگی در کاتالونیا/ آهنگ صعود را شاد بنواز!

هفته چهارم لیگ قهرمانان اروپا با نبرد مهم بارسلونا و اینتر در ورزشگاه نوکمپ اسپاتیفای پایان خواهد یافت.

نبرد مرگ و زندگی در کاتالونیا/ آهنگ صعود را شاد بنواز!

امشب هفته چهارم لیگ قهرمانان اروپا پایان خواهد یافت. حساس‌ترین نبرد، دیدار بارسلونا و اینتر در نوکمپ خواهد بود که آبی‌اناری‌ها برای این که شانس صعودشان از دست نرود، نیاز مبرم به پیروز شدن در آن دارند.

گروه A؛ پارتنوپی اوج‌گرفته و قرمز رنگ‌پریده

تصور نمی‌شد که ناپولی تا اینجای فصل هم صدرنشین سری A باشد و هم در گروهش در لیگ قهرمانان در بالای جدولی که لیورپول هم در آن حضور دارد، قرار بگیرد. حالا پارتنوپی اوج‌گرفته در پی حفظ صدر و قطعی کردن صعودش به مرحله بعد است. در آمستردام همه را شگفت‌زده کردند و ۶ گل به آژاکس زدند. آژاکس ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شده و در ورزشگاه دیگو مارادونا شانس کمی برای تغییر وضعیت دارد. در ۳ دیدار قبلی بین این دو تیم، ۲ برد برای ناپولی و یک برد برای آژاکس ثبت شده. ناپولی ۱۱ مرتبه مقابل هلندی‌ها بازی کرده که فقط ۳ برد داشته، به ۳ تساوی رسیده و ۵ بازی را باخته. آژاکس هم در ۵۱ بازی مقابل تیم‌های کشور ایتالیا به ۱۴ برد رسیده، ۱۸ بازی‌اش با تساوی خاتمه یافته و ۱۹ بازی را باخته.

اما لیورپول این روزها در وضعیت بدی قرار گرفته. تیمی که قرار بود در لیگ بتر مدعی قهرمانی باشد حالا یک تیم میانه‌جدولی است و در لیگ قهرمانان اروپا هم به‌سختی می‌تواند جواز صعود را به‌دست بیاورد. قرمزها مصدومان زیادی دارند و دست یورگن کلوپ بسته شده. با این حال برد بازی رفت مقابل رنجرز، برد مهمی بود. اگر این حریف اسکاتلندی را دبل کنند، به صعود خیلی نزدیک خواهند شد. رنجرز در مقابل تیم‌های انگلیسی در ۱۵ دیدار ۳ برد، ۴ تساوی و ۸ شکست داشته. در مقابل، لیورپول هم مقابل اسکاتلندی‌ها ۱۵ مرتبه قرار گرفته که دقیقاً آمارش برعکس رنجرز است؛ ۸ برد، ۴ تساوی و ۳ شکست.

گروه B؛ جدول سر و ته!

قبل از شروع مسابقات، تصور می‌کردیم این جدول کاملاً برعکس باشد؛ اول بروژ با ۹ امتیاز، دوم، سوم و چهارم به ترتیب پورتو، بایرلورکوزن و اتلتیکومادرید همگی با ۳ امتیاز! بروژ اتفاق‌های متفاوتی را رقم زده و این تیم بلژیکی که حتی این فصل شارل دکتلائر ستاره‌اش را هم از دست داده، باز هم ۳ تیم قدرتمندتر گروه را برده است. جالب است بدانید دروازه‌بان‌شان که سیمون مینیوله بازیکن پیشین لیورپول است هم در همه بازی‌ها کلین‌شیت کرده. اتلتیکو برای انتقام از بروژ پذیرایی خواهد کرد. در ۵ بازی آخر بین این دو تیم، هر تیم ۲ بازی را برده و یک بازی مساوی شده. اتلتیکو در ۱۱ بازی مقابل بلژیکی‌ها ۵ برد، یک تساوی و ۵ شکست داشته. بروژ هم مقابل اسپانیایی‌ها به ۷ برد، ۸ تساوی و ۱۴ شکست رسیده.

دو تیم دیگر این گروه بایرلورکوزن و پورتو در بای‌آرنا به مصاف هم خواهند رفت. در همین یک هفته، لورکوزن سرمربی‌اش را تغییر داد و ژابی آلونسو آمد که بازی نخستش را هم مقابل شالکه ۴-۰ برد. آلونسو که با رئال‌مادرید و لیورپول قهرمان لیگ قهرمانان هم شده و خاطرات خوبی از این مسابقات دارد، برای نخستین مرتبه به‌عنوان سرمربی در این تورنمنت کار خواهد کرد. پورتو هم با وجود باخت مقابل آلمانی‌ها برای صعود هنوز شانس دارد. در ۳ دیدار قبلی ۲ برد برای لورکوزن و یک برد برای پورتو ثبت شده. لورکوزن در ۱۹ بازی قبلی مقابل پرتغالی‌ها ۹ برد، ۴ تساوی و ۶ شکست داشته. در ۳۸ بازی قبلی پورتو مقابل آلمانی‌ها این تیم ۱۶ بازی را برده، در ۸ بازی به تساوی رسیده و ۱۴ بازی را باخته.

گروه C؛ آواز صعود در اسپاتیفای

بایرن در این گروه خیلی زود خرج خودش را سوا کرد و بارسلونا و اینتر را به جان هم انداخت! با برتری مقابل بارسلونا، سیمونه اینزاگی خودش را از خطر اخراج موقتاً دور کرد، چرا که افعی‌ها تیمی را بردند که در اوج بود. حالا بارسلونا برای این که شانس صعود داشته باشد وارد یک بازی مرگ و زندگی می‌شود. بارسلونا در این فصل در لالیگا عملکرد خیلی خوبی داشته، اما در لیگ قهرمانان با ۲ شکست در ۲ دیدار بزرگ هوادارانش را ناامید کرده. بارسا البته پس از دیدار رفت مقابل اینتر به‌شدت به داوری معترض بود. در ۱۵ بازی قبلی مقابل اینتر، ۸ برد، ۴ تساوی و ۳ شکست داشته‌اند. بازی رفت را در حالی باختند که پیش از آن ۵ بازی مقابل اینتر را نباخته بودند. بارسلونا در ۶۹ دیدار مقابل تیم‌های ایتالیایی ۳۳ برد، ۱۹ تساوی و ۱۷ شکست داشته‌اند. حالا یک نبرد بزرگ و حساس دیگر بین این دو تیم پیش‌روی‌شان خواهد بود و باید ببینیم کدام تیم در نوکمپ اسپاتیفای آواز صعود می‌خواند.

بایرن‌مونیخ با خیال راحت به مصاف ویکتوریا پلزن خواهد رفت. بایرنی‌ها برعکس لیگ قهرمانان، در بوندس‌لیگا چندان خوب نتیجه نگرفته‌اند و هفته قبل برد درکلاسیکر را هم راحت از دست دادند. بایرنی‌ها مقابل ویکتوریا همه ۵ دیدارشان را برده‌اند. در مجموع هم مقابل تیم‌های جمهوری‌چک ۱۳ مرتبه بازی کرده‌اند که ۱۰ برد، ۲ تساوی و یک شکست حاصل کارشان بوده. ویکتوریا غیرمنتظره نتیجه نگرفته و در این گروه سخت مشخص بود که آن‌ها نمی‌توانند در رده‌ای بهتر از آخر قرار بگیرند.

گروه D؛ همه به جشن صعود دعوتید

در پایان هفته سوم لیگ قهرمانان اروپا، همه تیم‌های گروه D شانس صعود دارند. از اسپورتینگ ۶ امتیازی تا تاتنهام و فرانکفورت ۴ امتیازی و مارسی ۳ امتیازی. تاتنهام در فرانکفورت مقابل عقاب‌ها متوقف شد و حالا در آلمان در پی افزودن شانس صعودش است. اسپرز بین بالانشینان جدول لیگ برتر انگلیس قرار دارد و روزهای خوبی را سپری می‌کند. تیم کونته اما ۲ هفته‌ای می‌شود که در لیگ قهرمانان برد نداشته. با این حال خبر خوب این که در ۲ بازی آینده میزبان هستند. یک برد برای هر تیم و یک تساوی در ۳ دیدار قبلی بین تاتنهام و فرانکفورت رقم خورده. اسپرز در ۲۵ بازی قبلی مقابل تیم‌های آلمانی ۱۱ برد، ۴ تساوی و ۱۱ شکست داشته. در سوی مقابل اینتراخت مقابل تیم‌های انگلیسی در ۱۶ دیدار به ۴ برد رسیده، ۵ مرتبه با تساوی به کارش خاتمه داده و ۷ بازی را باخته.

اسپورتینگ با وجود باخت سنگین ۴-۱ مقابل مارسی هنوز صدرنشین این گروه است، ولی با نوع بازی‌ای که از آن‌ها در فرانسه دیدیم بعید نیست از صدر پایین بیایند. اسپورتینگ که این روزها در لیگ برتر پرتغال هم وضعیت خوبی ندارد و پنجم است. مارسی در هفته دهم لیگ فرانسه برای اولین مرتبه شست خورد. آن‌ها می‌توانند در تعقیب پی‌اس‌جی در لیگ قهرمانی رقیب متمول‌شان را به خطر بیندازند. بازی رفت تنها دیدار تاریخ اسپورتینگ و مارسی بوده. اسپورتینگ‌لیسبون پیش از این مقابل تیم‌های فرانسوی در ۲۱ دیدار به ۹ برد، ۵ تساوی و ۷ شکست رسید. مارسی هم مقابل پرتغالی‌ها در ۱۷ دیدار ۵ برد، ۲ تساوی و ۱۰ شکست داشته.