شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#میراث فرهنگی

بازدید سرزده معاون میراث فرهنگی از عمارت مسعودیه

بازدید سرزده معاون میراث فرهنگی از عمارت مسعودیه

معاون میراث فرهنگی به صورت سرزده از عمارت مسعودیه و تخریب های صورت گرفته در این ساختمان قاجاری بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری فارس، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی به صورت سر زده از عمارت مسعودیه بازدید کرد.

وی در این بازید که بدون اطلاع قبلی و پس از پایان ساعت کاری انجام گرفته بود از بخش های مختلف این عمارت و تخریب های صورت گرفته در این ساختمان قاجاری بازدید کرد.

در این بازدید جلسه ای با حضور مدیریت عمارت مسعودیه و پیمانکاری که از قبل با این عمارت قرارداد داشته صورت گرفت تا هم حق و حقوق پیمانکار و هم حق میراث صیانت شود.

مرمت فوری عمارت مسعودیه یکی از نکاتی بود که در این جلس پیرامون آن صحبت شد، نتیجه نهایی این بازدید به زودی منتشر خواهد شد.

علی رغم وضعیت نابسامان عمارت مسعودیه، این بنای قاجاری همچنان در اختیار گروه های فیلمبرداری قرار می گیرد که آخرین بار شاهد حضور گروه فیلمبرداری سریال «خاتون» در عمارت مسعودیه بودیم

باغ عمارت مسعودیه واقع در میدان بهارستان در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

عمارت «مسعودیه» که سرنوشت پر فراز و فرودی داشته، در سال ۱۳۸۹ با برگزاری یک مزایده از سوی صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی و فرهنگی (وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، ‌ شرکت سرمایه‌گذاری عظام، «مسعودیه» را به همراه دو بنای تاریخی دیگر (خانه عامری‌ها و سرای وکیل) به مدت ۵۹ سال در اختیار گرفت تا پس از مرمت، این بناهای تاریخی را به هتل‌های پنج ستاره تبدیل کند.

طبق این قرارداد، شرکت عظام باید این بنا را در سه سال کاملا مرمت می‌کرد اما شش سال پس از واگذار بنا به سرمایه‌گذار، صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی و فرهنگی با طرح این ادعا که عمارت در این سال‌ها نه تنها مرمت نشده، بلکه در وضعیت بسیار بدتری قرار گرفته و خارج از تعهدات برای امور غیر اجاره داده شده، از شرکت عظام شکایت کرد و در  سال ۹۵ برای تنفیض فسخ این قرارداد اقدام کرد.

عمارت «مسعودیه» از سال ۱۳۹۵ تاکنون وارد جریان حقوقی شده و به همین بهانه درهای آن به روی مردم بسته است، اما این میان، صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی و فرهنگی با انتقال دفتر کار خود به عمارت مسعودیه به نوعی آن را در اختیار گرفته و اینک، این پرسش مطرح است چرا با وجود استقرار صندوق در این عمارت تاریخی، ‌وضعیت آن همچنان رو به وخامت است و اقدامی برای حفاظت نمی‌شود؟

انتهای پیام/