شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#سازمان ملل#حقوق بشر

روسیه خواستار تحقیق درباره فیلم فرمانده اسبق گردان «آزوف» شد

روسیه خواستار تحقیق درباره فیلم فرمانده اسبق گردان «آزوف» شد

کمیسر حقوق بشر روسیه از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست تا درباره وقایع روی داده در کوپیانسک و فیلم‌های منتشره توسط فرمانده اسبق گردان «آزوف»، تحقیقاتی را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، تاتیانا موسکالکوا، کمیسر حقوق بشر روسیه امروز سه‌ شنبه از فولکر تِرک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری خواست تا درباره وقایع روی داده در شهر کوپیانسک واقع در شرق اوکراین و فیلم‌ هایی که ماکسیم زورینف فرمانده اسبق افراطیون و ملی‌ گرایان «آزوف» در فضای مجازی منتشر کرد، تحقیقات جامعی را انجام دهد.

تاتیانا موسکالکوا در این‌ باره نوشت: به عنوان کمیسر حقوق بشر روسیه، از فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهم تا درباره این اتفاق، تحقیقات جامعی را انجام دهد.

به گفته وی، در فضای اینترنت، گزارش‌هایی حاوی یک فیلم موجود است که ثابت می‌کند اوکراین اتفاقات هولناکی را در این منطقه رقم زده است.

وی در این باره افزود: صحت و سقم این موضوع باید بواسطه تحقیقاتی بی‌طرف مشخص شود؛ زیرا آنهایی که حافظ حقوق بشر و آزادی هستند، نباید از مدرکی هرچند مختصر دال بر نسل‌کشی غیرنظامیان چشم‌ پوشی کنند.

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه پیش از این دستور انجام تحقیقات درباره شکنجه و قتل غیرنظامیان در کوپیانسک را صادر کرده بود.

بر اساس اعلام واحد رسانه‌ای کمیته تحقیقات روسیه، فرمانده اسبق گروه «آزوف» اوکراین، ویدئو مذکور را نهم اکتبر (۱۷ مهر) منتشر کرده است؛ فیلمی که در آن تصاویر اجساد غیرنظامیان کشته‌ شده در حالی که دستانشان بسته است، دیده می‌شود و وی در آن مدعی شده که روسیه در این کشتار دست داشته است.

با این حال، شرایط فیلم‌برداری نشان می‌دهد که ویدئو به‌تازگی و در غروب نهم اکتبر ضبط شده است؛ یعنی زمانی که این منطقه مدت‌ها تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین بوده است.

دیوان عالی روسیه به عنوان بالاترین نهاد قضائی این کشور، در مرداد ماه سال جاری، گردان «آزوف» اوکراین را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

همچنین داریا موروزوا، مسئول دفتر حقوق بشر دونتسک، گفته است که فیلم کشتار غیرنظامیان در کوپیانسک در منطقه خارکیف، اقدام تحریک‌آمیز دیگری از جانب کی‌یف است.