شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#دلار#اتمی#قیمت

واکنش دلار به گزارش جدید آژانس اتمی

واکنش دلار به گزارش جدید آژانس اتمی

فردای اقتصاد: امروز معاملات اسکناس آمریکایی با نرخ‌هایی در حوالی نیمه کانال ۳۲ هزار تومان آغاز شد. نرخ فروش دلار در بازار تهران تا ساعت ۱۸ با رشد حدودا ۳۰۰ تومانی به ۳۲۸۰۰ تومان رسید.

هر چند که مجموع رشد قیمت دلار از ظهر دیروز تا کنون حدود ۷۰۰ تومان بوده است.

برخی فعالان بازار ارز، علت افزایش مجدد قیمت‌ها را به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سرعت گرفتن غنی‌سازی اورانیوم ایران مرتبط می‌دانستند. رویترز که این سند محرمانه را رویت کرده است، دیروز در گزارشی نوشت ایران به سرعت در حال گسترش توانایی خود برای غنی‌سازی با استفاده سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات زیرزمینی نطنز است و قصد دارد در این زمینه از برنامه‌ریزی پیشین خود نیز فراتر برود.

عرضه بازارساز دلار کارساز نبود؟

دو عامل اخیرا مانع صعود نرخ ارز پس از رکوردشکنی آن شده بود: نخست برخی سیگنال‌های مثبت از برجام همچون توافق ایران و آژانس اتمی و آزادی دو فرد ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران. ثانیا، عرضه بازارساز که چند ماهی است افزایش یافته و تصور می‌شود ناشی از افزایش قیمت انرژی است.

امروز قمری وفا، سخنگوی بانک مرکزی با اشاره به اینکه عرضه ارز افزایش یافته است، از رشد ۸۰ درصدی تامین ارز در سامانه نیما خبر داد. «فردای اقتصاد» یکشنبه در گزارش «بانک مرکزی قیمت دلار را کاهش داد یا برجام؟» به افزایش حدودا ۵ برابری میزان عرضه ارز در سامانه نیما (نسبت به مدت مشابه سال گذشت) بر اساس آمارهای بانک مرکزی اشاره کرده بود.

بازگشت مجدد دلار به مدار صعودی با وجود بالا بودن عرضه می‌تواند حاکی از بالا بودن تب خرید در بازار ارز باشد و این سوال را به ذهن فعالان بازارها مخابره می‌کند که مقصد نرخ ارز در صورت تشدید دوباره تحریم‌ها و شکست مذاکرات کجا خواهد بود.