شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##جزئیات#برنامه#الگوی#کشت#محصولات#کشاورزی#منتشر

جزئیات برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی منتشر شد

جزئیات برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی منتشر شد

جزئیات برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی برای سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی برای سال زراعی 1401- 1402 از سوی وزارت جهاد کشاورزی منتشر شد.

 از مهم ترین رویکردها و ویژگی های  الگوی کشت فوق می توان به صرفه جویی آب3 میلیارد متر مکعب، تولید غذای بیشتر با آب کمتر، صرفه جویی ارزی 2/2 میلیارد دلاری در سال اول اجرا، تولید غذای 5 میلیون نفر( افزایش تولید)، توصیه های فنی محصولات مختلف در الگوی کشت، طبقه بندی استانهای کشور در تولید گروه های مختلف محصولی برای الگوی کشت، توسعه کشت در دیم زارهای کم بازده و اصلاح کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه می توان اشاره کرد.

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی 18 مهر در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی گفت: اجرای طرح جهش در دیم‌زار های کشور کمک به اضافه شدن 4.5 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی می‌کند.

وی ادامه داد: ردیف بودجه ای برای نیز الگوی کشت در مجلس باید داشته باشیم در غیر این صورت مانند 50 سال گذشته اجرا نمی شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: از 12 سال گذشته قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی نیز اجرایی نشده بود اما در دولت سیزدهم اجرا شد.

همچنین، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور در این همایش با اشاره به تدوین الگوی کشت محصولات کشاورزی و ابلاغ سند کشت محصولات استان ها توسط وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ‌باید با مرور دوباره ، بازنگری ، تدوین و اجرای اصلاح الگوی کشت در طول زمان به روزرسانی و اصلاحات در اجرای این طرح اعمال شود که این موضوع نیازمند همفکری ، همکاری و همت جدی تمام دستگاه ها و قوای سه گانه است.

بنابر این گزارش، در تدوین و اجرای نظام کشت محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) بر شرایط اقلیمی، بهره ‌برداری بهینه از آب، خاک و گیاه متناسب با ظرفیت ها و مزیت اقتصادی کشور با رعایت کلیه مسائل علمی، فنی و مدیریتی و ملاحظات زیست محیطی در راستای دستیابی به تامین امنیت غذایی پایدار و اقتدار غذایی توجه شده است.

برای مشاهده الگوی کشت محصولات کشاورزی سال زراعی 1401- 1402 در لینک کلیک کنید.

انتهای پیام/