شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست#منابع

ارزش‌گذاری اقتصادی منابع محیط زیست باید جدی گرفته شود


وی با اشاره بر اینکه در حوزه معاونت محیط زیست انسانی موضوعات مختلف از جمله پایش های محیط زیستی و ارزیابی اثرات اقتصادی پروژه ها و همچنین تمامی موضوعات مرتبط با حوزه آب و خاک و هوا و مجموعه قوانین و دستورالعمل ها و آئیین نامه ها بسیار اهمیت دارد، افزود: برون داد فعالیت های مهم در سطح ملی بیشتر متاثر از حوزه معاونت محیط زیست انسانی بوده و این حوزه برای مردم بیشتر ملموس است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در نتیجه طرح مباحث فنی، کارشناسی و اجرایی در اینگونه نشست های تخصصی، هرکجا به این نتیجه رسیدیم که قوانین و آیین نامه ها دچار ضعف بوده و یا ناقص است، باید اصلاحیه لازم قانونی و موردی به فوریت با دلایل و پیوست های لازم پیشنهاد شود.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از امور باید ضابطه مداری، برنامه ریزی و اجرا به گونه ای باشد که فرایندها کاهش پیدا کند و امور جاری در بخش های مختلف سازمان به روز و کاملا شفاف شود، خاطرنشان کرد: نباید به گونه ای عمل شود که وظیفه نظارتی و حاکمیتی ما از بیرون سازمان خدشه دار شده و برای آن از سوی حوزه ها و دستگاه های دیگر استدلال آوری شود.

سلاجقه گفت: معتقدیم که محیط زیست با نگاه توسعه پایدار نه تنها مانع و بازدارنده نیست بلکه در صورتیکه محیط زیست به خوبی شناخته و درک شود و فرایندها به درستی پیگیری و اجرا شود، ظرفیت اشتغال آفرینی، کارآفرینی و اقتصادی بالایی در سطح کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع ارزشگذاری اقتصادی در بحث محیط زیست را مهم و اساسی دانست و افزود: منابع طبیعی و ملی در کشور ما دارای چنان ارزشی است که اگر به درستی قیمت گذاری  و براورد شود خواهیم دید در صورت از دست رفتن، قابل احصا و بازگشت نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: بخش های مختلف باید موضوع محیط زیست را بر مبنای قوانین بالادستی جزو وظایف ذاتی خود بدانند و در هر کجا تخریب و آلایندگی ایجاد شده  باید حتما جبران خسارت انجام شود.

وی ارتباط درون سازمانی و انسجام و همدلی کامل را یک اصل و ضرورت مهم دانست و گفت:  راهبرد حل مسئله باید تقویت شود و همچنین بازبینی و اصلاح فرایندها در صورت لزوم در اولویت قرار گیرد و در موضوعات کاری و اجرایی باید بر مبنای قانون، اسناد بالادستی و وظایف حاکمیتی و نظارتی اقدام شود.

سلاجقه در پایان با تاکید بر شعار محوری محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه و تعهد سازمان در این خصوص تاکید کرد: باید از ظرفیت مردم و جوامع انسانی و مشارکت آن ها در حل مشکلات محیط زیست بخصوص موضوعات مربوط به مناطق تحت مدیریت و محیط های طبیعی بهره جست و یقینا موضوع محیط زیست نیز برای خود مردم حساسیت و دغدغه مندی خاصی دارد.

این گزارش می افزاید: نشست یک روزه منطقه ای مدیران محیط زیست در منطقه چهارم با محوریت معاونت محیط زیست انسانی سازمان روز گذشته به میزبانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در پارک ملی خجیر برگزار شد.
 

 

انتهای پیام/