شهر خبر

آخرین تحولات ترسیم مرزها دریایی؛

لبنان نسخه نهایی توافق راتحویل داد/لاپید: به توافقی تاریخی رسیدیم

لبنان نسخه نهایی توافق راتحویل داد/لاپید: به توافقی تاریخی رسیدیم

شبکه المیادین در خبری فوری اعلام کرد که ریاست جمهوری لبنان نسخه رسمی و نهایی توافق ترسیم مرزهای دریایی را پس از انجام اصلاحات نهایی، تحویل میانجی آمریکایی داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المیادین در خبری فوری اعلام کرد که ریاست جمهوری لبنان نسخه رسمی و نهایی توافق ترسیم مرزهای دریایی را پس از انجام اصلاحات نهایی، تحویل آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی داده است.

ریاست جمهوری لبنان در بیانیه ای در این باره اعلام کرد: ما امیدواریم توافق ترسیم مرزهای دریایی (با رژیم صهیونیستی) در نزدیک ترین زمان ممکن اعلام شود.

دفتر ریاست جمهوری لبنان همچنین از انجام مشاوره های نهایی در بیروت در راستای اعلام موضع نهایی و یکپارچه در این باره خبر داد.

به گزارش الجزیره، در همین رابطه دقایقی پیش یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: لبنان و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به یک توافق تاریخی در زمینه ترسیم مرزهای دریایی دست پیدا کرده اند.

وی افزود: توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان همه خواسته های امنیتی و اقتصادی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را برآورده کرده است.

لاپید تاکید کرد: کابینه فردا (چهارشنبه) برای تصویب نهایی توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان تشکیل جلسه می دهد.

پیش از این، ایال حولاتا رئیس کمیته امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در توئیتی از رسیدن بیروت و تل آویو به یک توافق تاریخی خبر داده بود.

گفتنی است روز گذشته میشل عون رئیس جمهور لبنان در سخنانی تاکید کرده بود که ما امیدوار هستیم که توافق ترسیم مرزهای دریایی در چند روز آینده نهایی شود. میشل عون تاکید کرد: مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی که با میانجی گری آموس هوکشتاین انجام می شود، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و شکاف ها میان دو طرف در مقایسه با هفته گذشته کاهش پیدا کرده است. رئیس جمهور لبنان افزود: توافق در موضوع ترسیم مرزهای دریایی، به معنای آغاز روند استخراج نفت و گاز از میادین لبنانی در مناطق کاملاً متعلق به این کشور است، مساله ای که موجب آغاز روند بهبود اقتصاد لبنان می شود.

هفته گذشته پیش نویس توافق ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا به بیروت و تل آویو ارائه شد و مقامات لبنانی درباره آن ابراز رضایت مندی کردند. کابینه رژیم صهیونیستی نیز با وجود مخالفت نتانیاهو از این پیشنهاد استقبال کرد اما چند روز بعد مذاکره کننده ارشد رژیم صهیونیستی در موضوع ترسیم مرزها استعفا کرد، تا گمانه زنی ها درباره عدم رضایت تل آویو از توافق در این زمینه افزایش یابد.