شهرخبر

با موافقت نمایندگان؛

کلیات لایحه اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو تصویب شد

کلیات لایحه اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفت که وکلای ملت با ۱۹۹ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموعه ۲۳۵ نماینده حاضر در جلسه کلیات این لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این لایحه، سازوکار تولید خودرو دیگر منوط به گواهی اسقاط نبوده بلکه تولید کننده باید ۱.۵ درصد به صندوق ویژه‌ای واریز کند که مبالغ آن صرفاً برای اسقاط خودروهای فرسوده هزینه شود.

تأثیر اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش تصادفات

روح‌الله عباس‌پور با توضیح گزارش کمیسیون صنایع و معادن در این باره، گفت: یکی از مشکلات اساسی زیست محیطی در کشور، خودروهای فرسوده است. در شرایطی که جمعیت ترکیه با جمعیت ایران برابر است، روزانه در ایران ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود در حالی که در ترکیه این میزان ۱۰ میلیون لیتر است.

وی ادامه داد: برای مدیریت مصرف بنزین باید خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی و مردمی خارج و خودروهای نو جایگزین شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش تصادفات نیز نمایان می‌شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل، مصرف سوخت مدیریت می‌شود و می‌توان در زمینه صادرات بنزین و گازوئیل اقدام کرد. با خروج خودروهای فرسوده از گردونه حمل و نقل اشتغال‌زایی تقویت می‌شود.