شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انرژی#چین#بررسی#نیروی#کار#بخش#جهان/#درصد#فعال

بررسی نیروی کار در بخش انرژی جهان/ ۳۰ درصد نیروی کار چین فعال در بخش انرژی

بررسی نیروی کار در بخش انرژی جهان/ 30 درصد نیروی کار چین فعال در بخش انرژی

2 درصد از کل نیروهای کار در جهان در بخش انرژی فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، طبق گزارش سولوشن با عنوان"تصویری از وضعیت اشتغال در بخش انرژی دنیا"، سهم بخش انرژی از کل نیروی کار دنیا برابر با 2 درصد است. از طرفی این میزان اشتغال، نزدیک به سرمایه‌گذاری بخش انرژی نسبت به GDP دنیا است. همچنین از میزان مذکور، دو نفر در بخش‌های مرتبط با توسعه تاسیسات و زیر ساخت‌ها و یک نفر در بخش‌های مرتبط با بهره‌برداری و نگه‌داری تاسیسات کنونی اشتغال دارند.

شایان ذکر است که سهم انرژی‌های پاک از کل سد عرضه انرژی دنیا 15 درصد است اما سهم آن از سرمایه‌گذاری انرژی جهان برابر با 34 درصد می‌باشد و همچنین از کل اشتغال بخش انرژی نیز حدود 50 درصد سهم دارد.

Screenshot 2022-10-10 081128

یک سوم بازار چین در بخش انرژی فعالیت دارند

طبق گزارش مذکور، چین به تنهایی 29 % از اشتغال بخش انرژی دنیا را به خود اختصاص داده است. خاورمیانه نیز 5 % از اشتغال بخش انرژی را دارد. عمده تمرکز نیروی کار شاغل در بخش انرژی‌های پاک در چین و اروپا بوده و خاورمیانه با حدود 15 % کمترین تمرکز نیروی کار در بخش انرژی‌های پاک را دارد. از 8 میلیون شاغل در صنعت نفت 62 % مربوط به بخش اکتشاف و تولید و 15 % مرتبط با بخش پالایش و انتقال نفت خام است.

سهم اشتغال

علاوه بر آن، تخمین زده می‌شود که نیروی کار بخش انرژی در 2021، در حدود 1.3 میلیون از میزان آن در 2019 افزایش یافته باشد و همچنین بیش از 3 میلیون (6 %) نیز در 2022 افزایش یابد. اصلی‌ترین عامل این رشد، چین با سهم 60 % از افزایش نیروی کار است. همچنین خالص ایجاد اشتغال در سوخت‌های فسیلی طی سه سال اخیر نزدیک به صفر بوده است. رشد اندک بخش سوخت‌های فسیلی، با محوریت بخش گاز ایجاد شده است.

دریافتی نیروی کار در بخش فسیلی بیشتر از مابقی بخش‌های انرژی است

شایان ذکر است که بررسی ساختار نیروهای شاغل نشان می دهد بخش انرژی،سهم نیروی کار ماهر از کل اشتغال در بخش انرژی 45 % و این نسبت در کل اقتصاد، 24 % می‌باشد. در مقابل نیروی کار بامهارت پایین تنها 5 % از شاغلین بخش انرژی است که تنها یک سوم میانگین سایر بخش‌های اقتصاد است. شاغلین بخش فسیلی، به طور میانگین دستمزد بالاتری را نسبت به سایر بخش‌های انرژی دریافت می‌کنند. موضوعی که عمدتا ناشی از وجود اتحادیه‌های کارگری قوی‌تر در این بخش‌ها است.

نیروی کار

در حالی که به طور متوسط، حدود 40 % از شاغلین اقتصاد را زنان تشکیل می‌دهند، این نسبت برای بخش انرژی تنها 16 % است. مقایسه سهم زنان در پست‌های مدیریتی نشان می‌دهد که علی رغم تفاوت فاحش در میزان شاغلین، این تفاوت در این بخش به چشم نمی‌آید به نحوی که 14 % از مدیران ارشد بخش انرژی را زنان تشکیل می‌دهند که تفاوتی 2 % با میانگین دیگر بخش‌های اقتصادی دارد.

تفکیک جنسیت

انتهای پیام/