شهر خبر

فردا در سنت پترزبورگ؛

مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی با «پوتین» دیدار می‌کند

مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی با «پوتین» دیدار می‌کند

سخنگوی دفتر ریاست‌ جمهوری روسیه از دیدار مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی با پوتین در سنت پترزبورگ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۱ اکتبر در سفر به روسیه با ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهور این کشور دیدار و رایزنی خواهد کرد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در این خصوص اعلام کرد که ولادیمیر پوتین قرار است فردا سه‌ شنبه با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در سنت پترزبورگ روسیه دیدار کند.

در همین ارتباط، آژانس بین المللی انرژی اتمی سه شنبه هفته پیش با انتشار بیانیه‌ای در وبگاه خود اعلام کرد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس به کی یف و سپس به مسکو سفر خواهد کرد.

در بیانیه صادره از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص آمده بود: مدیرکل «گروسی» اواخر این هفته (به وقت محلی) به کی یف و سپس به مسکو سفر خواهد کرد تا به رایزنی های خود با هدف توافق و اجرای منطقه حفاظتی ایمن و امنیت هسته‌ ای در اطراف نیروگاه هسته‌ ای زاپروژیا در اسرع وقت ادامه دهد.

پیگیری تلاش ها برای ایجاد منطقه ایمن در اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا، مهمترین هدف سفر گروسی به اوکراین و روسیه به شمار می رود.

پیش از این گروسی اعلام کرده بود که با توافق مقامات اوکراین و روسیه، باید منطقه ای حفاظتی و امن در اطراف این نیروگاه ایجاد شود.

نیروگاه زاپروژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می شود، هم اکنون در خط مقدم جبهه درگیری‌ های روسیه و اوکراین قرار گرفته و بمباران متعدد آن طی هفته های اخیر توسط ارتش اوکراین، به تشدید نگرانی‌ ها درباره وقوع فاجعه‌ ای مشابه فاجعه چرنوبیل منجر شده است.

ارتش روسیه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ پس از حملاتی شدید رسماً کنترل نیروگاه زاپروژیا را به دست گرفت، اما کارکنان اوکراینی آن همچنان به فعالیت در آن مشغول هستند. از طرفی دیگر نیروهای اوکراینی در ماه‌های گذشته مدام در تلاش بودند تا کنترل نیروگاه را پس بگیرند.