شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#وزیر نیرو

طرح سؤال از وزیر نیرو در مجلس کلید خورد

طرح سؤال از وزیر نیرو به خاطر تصرف بستر قنوات، رودخانه‌ها، کانال‌ها، مسیل‌ها و... در نقاط مختلف کشور در مجلس شورای اسلامی کلید خورد.

طرح سؤال از وزیر نیرو در مجلس کلید خورد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با فارس، گفت: طرح سؤال از علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مجلس کلید خورد.

وی افزود: موضوع سؤال از وزیر نیرو، تصرف بستر قنوات، رودخانه‌ها، کانال‌ها، مسیل‌ها و... در نقاط مختلف کشور است.

متن کامل طرح سؤال از وزیر نیرو به شرح زیر است:

خلاصه سؤال: علت تصرف بستر قنوات، انهار طبیعی، کانال‌های عمومی، رودخانه‌ها، مسیل‌ها و بستر مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی که خشک شده توسط اشخاص غیرمالک چیست؟ چرا وزارت نیرو براساس وظیفه قانونی خود از تصرفات غیرقانونی اینچنینی ممانعت بعمل نمی‌آورد؟

شرح سؤال: براساس ماده (۲) قانون توزیع عادلانه آب مصوب 16، 12، 1361 با اصلاحات و الحاقات بعدی، بستر انهار طبیعی و کانالهای عمومی و رودخانه‌ها اعم از اینکه آب دائم یا فصلی داشته باشند و مسیلها و بستر مردابها و برکه‌های طبیعی و اراضی ساحلی و اراضی مستحدثه که در اثر پائین رفتن سطح آب دریاها و دریاچه‌ها و یا خشک شدن مردابها و باتلاقها پدید آمده باشد، در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران است. همچنین براساس تبصره ۱ ماده مذکور تعیین پهنای بستر و حریم آن در مورد هر رودخانه و نهر طبیعی و و مسیل و مرداب و برکه طبیعی در هر محل با توجه به آمار هیدرولوژی رودخانه‌ها و انهار در بستر طبیعی آنها بدون رعایت اثر ساختمان تاسیسات آبی با وزارت نیرو است. براساس تبصره ۲ ماده فوق‌الذکر حریم مخازن و تاسیسات آبی و همچنین کانالهای عمومی آبرسانی و آبیاری و زهکشی اعم از سطحی و زیرزمینی بوسیله وزارت نیرو تعیین و پس از تصویب هیأت وزیران قطعیت پیدا خواهد کرد. مطابق تبصره ۳ أن ماده، ایجاد هر نوع اعیانی و حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه‌ها و انهار طبیعی و کانالهای عمومی و مسیلها و مرداب و برکه‌های طبیعی و همچنین در حریم قانونی سواحل دریاها و دریاچه‌ها اعم از طبیعی و یا مخزنی ممنوع است مگر با اجازه وزارت نیرو، براساس تبصره 4 آن ماده، وزارت نیرو در صورتی که اعیانی‌های موجود در بستر و حریم انهار و رودخانه‌ها و کانالهای عمومی و مسیلها و مرداب و برکه‌های طبیعی را برای امور مربوط به آب یا برق مزاحم تشخیص دهد به مالک یا متصرف اعلام خواهد کرد که ظرف مدت معینی در تخلیه و قلع اعیانی اقدام کند و در صورت استنکاف وزارت نیرو با اجازه و نظارت دادستان با نماینده او اقدام به تخلیه و قلع خواهد کرد.

با توجه به کاهش سطح سفره آب زیرزمینی و کاهش بارندگی برخی از قنوات، انهار طبیعی، کانال‌های عمومی، رودخانه‌ها، مسیل‌ها و بستر مردابها و برکه‌های طبیعی که جنبه عمومی داشته خشک شده و در حال حاضر فاقد آب است ولی ممکن است در آینده در صورت افزایش بارندگی مجددأ أب در آنها ظاهر شود. با توجه به اینکه قنوات، انهار طبیعی، کانال‌های عمومی، رودخانه‌ها، مسیل‌ها و بستر مردابها و برکه‌های طبیعی خشک شده کمترین هزینه را برای تولید آب کشاورزی در پی دارند باید حفظ شوند. اما متأسفانه اخیرأ حریم خود آنها و حریم آنها تصرف شده و در صورتی که سطح بارندگی افزایش یابد و آنها مستعد آبدهی شوند، حقابه‌داران این قنوات با متصرفین به اختلاف جدی برخواهند خورد. چرا بدون مجوز قانونی قنوات، انهار طبیعی، کانال‌های عمومی، رودخانه‌ها، مسیل‌ها و بستر مردابها و برکه‌های طبیعی خشک شده و حریم آنها توسط اشخاص غیرمالک تصرف می‌شود چرا وزارت نیرو براساس وظیفه قانونی خود از این نوع تصرفات ممانعت نمی‌کند؟

منبع: فارس