شهر خبر
گوناگون

نیکا شاکرمی | فوت نیکا شاکرمی | اعتراف مادر نیکا شاکرمی

مادر نیکا شاکرمی: بچه‌ام در اعتراضات کشته شد، فیلم صداوسیما مربوط به نیکا نیست

سر و صداهای پیرامونی تماس نیز حاکی از حضور نیکا در تجمعات بود. سر و صداهایی که نشان می‌داد ماموران به سمت بچه‌ها آمده‌اند و آنها فرار می‌کنند.»

مادر نیکا شاکرمی: بچه‌ام در اعتراضات کشته شد، فیلم صداوسیما مربوط به نیکا نیست

 

 

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی، بار دیگر روایت‌های ارائه شده از سوی حکومت درباره کشته شدن دخترش را رد کرد و گفت این معترض شانزده ساله‌ «در تجمعات اعتراضی اخیرکشته شده» و فیلم منتشرشده از سوی صداوسیما در این باره «مربوط به نیکا نیست.»

نسرین شاکرمی روز دوشنبه ۱۸ مهر به اعتمادآنلاین گفت: «به نظرم شواهدی هم در این زمینه وجود دارد. می‌خواهم ابهامات پرونده فرزندم بررسی شود و کسانی که مسوول این حادثه تلخ هستند، مسوولیتخود را بپذیرند. می‌خواهم ابهامات پرونده نیکا بدون اعمال فشار و به صورت شفاف بررسی شود.

او درباره شواهد خودش از حضور نیکا در اعتراضات افزود: «بارها با نیکا تماس تلفنی داشتم، این مدارک و اسناد وجود دارد... به من می‌گفت که در فلان منطقه در تجمعات حضور دارد. سر و صداهای پیرامونی تماس نیز حاکی از حضور نیکا در تجمعات بود. سر و صداهایی که نشان می‌داد ماموران به سمت بچه‌ها آمده‌اند و آنها فرار می‌کنند.»

مادر نیکا شاکرمی درباره موقعیت نیکا در زمان حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی گفت: «در تماس‌هایی که نیکا با من داشت، می‌گفت اغلب در تجمعات نزدیک به میدان انقلاب، بلوار کشاورز و خیابان ولی‌عصر حضور دارد.»

خانم شاکرمی همچنین بار دیگر بر اقدام حکومت برای خاکسپاری پیکر نیکا شاکرمی بدون اجازه خانواده‌اش تاکید کرد و گفت: «بدون اجازه خانواده ما چه خانواده خودم و چه خانواده پدر نیکا، پیکر او را در روستای دورافتاده‌ای در لرستان به خاک سپرده‌اند. این روستا بسیار دورافتاده است و برای من بسیار دشوار است که برای دیدار با آرامگاه دخترم به این منطقه دورافتاده بروم. در حالی که این حق من است که محل دفن دخترم را انتخاب کنم و در کنارش زاری کنم و با او سخن بگویم.»

مادر نیکا درباره دلیل دفن پیکر دختر در یک روستای دورافتاده نیز گفت جمهوری اسلامی نگران بود «دفن پیکر در خرم‌آباد سر و صدای زیادی به راه اندازد و این موضوع را خطرناک می‌دانستند.»

او همچنین درباره فیلمی که از سوی صداوسیما و خبرگزاری حکومتی منتسب به نیکا منتشر شده، گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند ثابت کند که این تصویر نیکا بوده است. سایه‌ای در دوربین‌های ثبت شده، دختری که ماسکی در صورت دارد و هیچ شفافیتی در این تصاویر دیده نمی‌شود. معتقدم این تصاویر مربوط به نیکا نیست.»

او در مقابل گفت دختر نوجوان حاضر در اعتراضات در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نیکا است.

پیشتر پخش اعترافات اجباری خاله (آتش شاکرمی) و دایی نیکا شاکرمی در قالب یک گزارش در شامگاه دوشنبه از بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم صداوسیما، همراه با انتشار این فیلم واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعای پر از تناقض مقام‌های جمهوری اسلامی درباره نحوه کشته‌شدن نیکا شاکرمی که بر مبنای پخش فیلم‌های مُقطّع و ناقص همراه با اعتراف تلویزیونی نزدیکان او، تحت فشارهای امنیتی مطرح شده، پذیرفتنی نیست.»

در گزارشی که در این بخش خبری پخش شد بار دیگر ادعا شد که جان باختن نیکا شاکرمی بر اثر سقوط از بلندی بوده است.

در این گزارش همچنین ویدیویی پخش شد که از یک دوربین مداربسته ضبط شده و پیشتر از سوی خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران منتشر شده بود

مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی‌اند نیکا شاکرمی وارد یک «ساختمان نیمه‌کاره» شده بوده در صورتی که بر اساس تصاویر منتشر شده، این نوجوان جان‌باخته، وارد کوچه‌ای می‌شود که ساختمان‌های آن نیمه‌کاره نیستند و مسکونی هستند.

مادر نیکا همچنین درباره پیگیری‌های قضایی درباره کشته شدن دخترش گفت: «من و سایر افراد خانواده، امیدی به تحقق مطالبات‌مان از این طریق نداریم.»

مادر نیکا همچنین ادعای خبرگزاری‌های سپاه پاسداران درباره افسرده بودن دختر را رد کرد و گفت: «نیکا نه تنها افسرده نبود بلکه به اطرافیان خود هم روحیه می‌داد. نیکا دختری جسور و نترس بود و فکر می‌کنم همین جسارتش نهایتا منجر به مرگش شده است.»

پیشتر و در پی پخش اعترافات اجباری خاله و دایی بازداشت‌شده نیکا شاکرمی، نسرین شاکرمی، مادر این معترض ۱۶ ساله، در پیامی ویدیویی به رادیو فردا اعلام کرد برادر و خواهرش مجبور به اعترافات دروغین شده‌اند و دخترش نیکا، در همان تظاهرات روز ۲۹ شهریور در تهران، به دست ماموران امنیتی کشته شده است.

خانم شاکرمی گفت نیکا روز ۲۹ شهریور در تظاهرات کشته و جنازه‌اش همان روز به سردخانه کهریزک تحویل داده شد.

او در این پیام ویدیویی از تهدیدها و فشارهای امنیتی گفت و این‌که تحت فشار است تا روایت و سناریوی حکومت را درباره جان باختن دخترش تکرار کند.

بر اساس اعلام سازمان حقوق بشر ایران، جمهوری اسلامی تاکنون حدود بیست معترض زیر هجده سال را در جریان سرکوب خیزش سراسری کنونی کشته است.

روز یکشنبه خاله نیکا شاکرمی، در پستی اینستاگرامی از آزادی خود خبر داد و از مردم قدردانی کرد. وی گفت: «ما به زنده نگاه داشتن راستی و زیبایی ادامه می دهیم.»

منبع: راوی