شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##طرح#ملی#الگوی#کشت#رونمایی

طرح ملی الگوی کشت رونمایی شد

طرح ملی الگوی کشت رونمایی شد

طرح ملی الگوی کشت با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استانها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و برخی مسئولین مربوطه برگزار شد.  این طرح از سال ۱۳۵۰ تا امروز یکی از مباحث مهم کشاورزی کشور بوده و در همه برنامه‌ها تاکید شده که وزارت جهاد کشاورزی باید الگوی کشت را اجرا کند.      

مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص الگوی کشت گفت: الگوی کشت تحت عنوان تدوین و اجرای نظام کشت محصولات کشاورزی است که در سال جاری فقط در حوزه زراعی و در سال های آینده به طور کامل با توجه به شرایط اقلیمی، بهره برداری بهینه از خاک و آب و گیاه با توجه به ظرفیت اقتصادی کشور و با در نظر گرفتن کلیه مسائل مدیریتی، رعایت مسائل زیست محیطی فراگیر و اجراسازی خواهد شد.  

وی ادامه داد: برای اینکه به نقشه تناسب اراضی دست پیدا کنیم به مجموعه ای از داده در حوزه اقلیم و خاک و تناسب اولیه اراضی توجه کردیم و با تلفیق نیاز آبی گیاهان در سامانه های مجموعه موسسات پژوهشی که تهیه و تنظیم شد با تلفیق داده ها در هر استان، الگوی اولیه کشت را تنظیم و با مدل سازی چند هدفه و با در نظر گرفتن مولفه هایی مثل اشتغال و درامد ناخالص و شاخص امنیت غذایی و در نظر گرفتن چارچوب های سند ملی و... الگوی کشت محصولات کشاورزی را تدوین کردیم.

معاون وزارت جهاد کشاورزی درباره رویکرد های اصلی برای نظارت بر تدوین الگوی کشت گفت: رویکرد اصلی ما برای نظارت بر تدوین الگوی کشت کاهش آب مصرفی خالص و ناخالص، حفط و ارتقای شاخص های اقتصادی، افزایش ضریب نفوذ دانش، توسعه کشت در دیم‌زار های کم بازده، توسعه کشت دانه های روغنی باتوجه به وابستگی بیش از ۹۰ درصد در واردات دانه های روغنی و... است.  

خیام نکویی افزود: اگر نظام نواوری در بخش کشاورزی که مهمترین ماموریت آن نقش آفرینی وزارتخانه های مرتبط با الگوی کشت هست اتفاقی که انتظار داریم برای تحقق، تولید فعلی ما که ۱۲۵ تن میلیون هست در پایان سال الگوی کشت با ۲۷ میلیون تن افزایش به ۱۵۲ میلیون تن برسد و مصرف آبی کشور ۱۲ میلیارد متر مکعب است که هدف ما کاهش ۳ میلیارد متر مکعب در سال هست.

افزایش تولید 500 هزار تنی برنج در قالب کشت قراردادی

علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشت قراردادی یکی از برنامه اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که در این روش هدف وزارتخانه، به حداقل رساندن مشکلات بخش تولید است که در آن پاداش بهره وری و ارائه یارانه به بخش های مختلف و نیز ارائه تسهیلات هم گنجانده شده است.

وی انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه ها را از دیگر برنامه وزرات جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: میزان صادرات محصولات سبزی و صیفی 28.5 میلیون تن در سال است که این تولیدات به زیر گلخانه ها خواهد رفت. 

وی همچنین به توسعه کشت برنج با آب کم با آبیاری نواری عنوان کرد و گفت: امسال با کشت قراردادی برنج افزایش تولید 500 هزار تن را در دستور کار قرار داریم. 

مهاجر ادامه داد: از سوی دیگر با این روش به دنبال کاهش مصرف آب، سم و کود شیمیایی و در عین حال افزایش عملکرد محصولات کشاورزی هستیم که در این راستا توسعه آبیاری های نوین را  هم در دستور کار خود قرار می دهیم.

معاون زراعت تصریح کرد: 70 درصد تولیدات کشاورزی در بخش زراعت است که 12 میلیون هکتار کشت دارد و غلات مهمترین رکن امنیت غذایی و نباتات علوفه ای که بخش دام را تغذیه می کند در این بخش وجود دارد. تولیدات صنعتی و غیره هم در این بخش کشت می شود.

انتهای پیام/