شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#لیبی#وزیر خارجه

وزیر خارجه مصر: دولت لیبی مشروعیت ندارد

وزیر خارجه مصر: دولت لیبی مشروعیت ندارد

وزیر خارجه مصر گفت که دولت وحدت ملی لیبی به ریاست عبدالحمید الدبیبه مشروعیت و صلاحیت امضای توافقنامه های بین المللی را ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل روسیا الیوم، سامح شکری وزیر خارجه مصر گفت که دولت وحدت ملی لیبی به ریاست عبدالحمید الدبیبه مشروعیت ندارد و صلاحیت امضای توافقنامه های بین المللی را ندارد.

وزیر خارجه مصر در نشست خبری مشترک با «نیکوس دیندیاس» همتای یونانی خود گفت که دولت لیبی از ۲۴ سپتامبر گذشته مشروعیت ندارد و نمی تواند توافقنامه بین المللی امضا کند.

وی افزود: سازمان ملل باید موضع خود را در قبال دولت وحدت ملی لیبی که مهلت قانونی اش در ۲۴ سپتامبر گذشته به پایان رسیدن است، مشخص کند.

سامح شکری اظهار داشت: ما بر ضرورت برگزاری انتخابات در لیبی و حمایت از تلاش های پارلمان این کشور تاکید می کنیم.

وزیر خارجه مصر درباره روابط کشورش با یونان نیز گفت: ما امنیت انرژی را در منطقه بررسی کردیم و بر پایبندی خود به توافقنامه های امضا شده میان دو کشور درباره مرزهای دریایی و امنیت انرژی در خاورمیانه تاکید می کنیم.

همچنین وزیر خارجه یونان نیز گفت که دولت وحدت ملی لیبی حق امضا توافقنامه های بین المللی درباره اکتشاف منابع گازی را ندارد.

گفتنی است، امضای توافق حفاری برای استخراج نفت و گاز میان ترکیه و دولت وحدت ملی لیبی، اعتراض یونان و مصر را در پی داشت.

بر همین اساس پیش از این نیکوس دندیاس وزیر امور خارجه یونان، اعلام کرده بود که وی و همتای مصری‌اش دولت طرابلس را فاقد مشروعیت امضای چنین قراردادی می‌ دانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر نیز تأکید کرد که وزرای امور خارجه مصر و یونان تأکید کرده‌اند که دولت مستقر در طرابلس اختیارات لازم برای امضای هرگونه توفق بین‌المللی را ندارد و توافق کرده‌اند که مشورت‌ها و هماهنگی‌های خود در این باره را افزایش دهند.

 توافق حفاری برای استخراج نفت و گاز میان ترکیه و دولت وحدت ملی لیبی، که در جریان سفر مولود چاوش اوغلو به لیبی و پس از دیدار وی با نجلاء المنقوش در طرابلس امضا شد، فصل تازه‌ای در مناسبت ترکیه با دولت لیبی به ریاست عبدالحمید الدبیبه است.