شهر خبر

زنگ خطر برای تازه بازنشستگان: مراقب این علائم باشید!

محققان فنلاندی می‌گویند مشکلات سلامتی در تازه بازنشستگانی که بیشتر چرت زده و کمتر حرکت می‌کنند، افزایش می‌یابد.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، محققان فنلاندی ۵۱۵ نفر را به مدت یک هفته قبل و بعد از بازنشستگی بررسی کرده تا ببینند عادات آنها چگونه تغییر می‌کند.

بر این اساس تازه بازنشستگان به طور متوسط ۳۶ دقیقه در روز بیشتر خوابیده اما یک ساعت کمتر ورزش کردند.

محققان دانشگاه تورکو در جنوب فنلاند از ۵۱۵ فرد حدودا ۶۳ ساله خواستند تا حداقل ۳۰ دقیقه ورزش متوسط مانند پیاده روی سریع یا تنیس بازی را در دستور کار خود قرار دهند.

آنها شتاب سنج و ردیاب حرکتی به تن کرده و مورد آزمایش قرار گرفتند.

سپس یک سال بعد هم دستگاه را نصب کرده و مورد آزمایش قرار گرفتند.

گفتنی است شرکت کنندگان به طور متوسط ​​هفت ساعت و 58 دقیقه در شبانه روز می‌خوابیدند اما پس از شروع بازنشستگی این مدت به هشت ساعت و 35 دقیقه افزایش یافت.

میزان فعالیت سبکی که آن‌ها انجام می‌دادند – مانند پیاده‌روی – به طور متوسط ​​22 دقیقه یعنی از تقریباً چهار ساعت در روز به سه ساعت و 37 دقیقه کاهش یافت و میزان فعالیت متوسط ​​تا شدید به میزان ۸ دقیقه {مانند دوچرخه سواری}، از 50 دقیقه به حدود 42 دقیقه در روز کاهش یافت.

زنان در مشاغل یدی – مانند کار در کارخانه – بیشترین افزایش زمان خواب خود را به طور میانگین 45 دقیقه در شب داشتند.

آنها همچنین شدیدترین کاهش را در سطح فعالیت نوری روزانه خود مشاهده کرده که از چهار ساعت و 44 دقیقه به سه ساعت و 41 دقیقه در روز کاهش یافت.

کریستین سورسا، محقق فوق دکترا و سرپرست تحقیق گفت که احتمالاً فعالیت کاهش یافته است زیرا شرکت‌کنندگان دیگر مجبور به رفت و آمد نبودند.

وی گفت بر اساس تحقیقات ما، افرادی که در حال بازنشستگی هستند باید میزان فعالیت بدنی خود را به ویژه فعالیت های متوسط ​​تا شدید افزایش دهند.

در عین حال، باید از دوره‌های طولانی بی تحرکی خودداری شود و نشستن باید به دوره‌های کوتاه‌تر با استراحت‌های مکرر پیاده روی تقسیم شود.

گفتنی است ورزش نکردن در سنین بالا با مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، زوال عقل و فشار خون بالا مرتبط است.