شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن#جدید#نتایج#بروز

محقق ایرانی دانشگاه نیوجرزی آمریکا می گوید؛

واکسن کووید۱۹ ریسک سندرم گلین باره را افزایش نمی دهد

واکسن کووید۱۹ ریسک سندرم گلین باره را افزایش نمی دهد

به گفته محققان، نتایج یک مطالعه جدید هیچ مدرکی مبنی بر افزایش بروز سندرم گیلن باره در پی دریافت واکسن کووید۱۹ نشان نمی دهد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، «مصطفی جعفری»، نویسنده اول مطالعه و دانشجوی پزشکی در دانشکده پزشکی راتگرز نیوجرزی، گفت: «این اطلاعات می‌تواند به حصول اطمینان از اعتماد به واکسن‌ها کمک کند.»

پس از دریافت گزارش‌های اولیه از ارتباط احتمالی، سازمان غذا و داروی ایالات متحده در جولای ۲۰۲۱ هشداری صادر کرد مبنی بر اینکه افرادی که واکسن کووید دریافت می‌کنند ممکن است در معرض خطر بیشتر ابتلاء به بیماری عصبی نادری باشند که به اعصاب حمله می‌کند و گاهی اوقات کُشنده است. سندرم گیلن باره اغلب به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود، بنابراین می‌تواند ردیابی منبع سندرم را دشوارتر کند.

جعفری در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «گزارش‌های اولیه فقط می‌گفتند که فرد واکسینه شده چند هفته بعد به سندرم گیلن باره مبتلا شده است. اما ممکن بود در آن زمان عفونتی داشته باشند که به واکسن ربطی نداشت.»

محققان تصمیم گرفتند تا بفهمند که آیا واکسن خطری در ابتلاء به سندرم دارد یا خیر.

محققان داده‌ها را به سه دوره زمانی تقسیم کردند: آن‌ها از زمان قبل از شروع پاندمی و فاصله زمانی قبل از ایجاد واکسن‌ها به عنوان دوره‌های کنترل استفاده کردند که می‌توانستند با زمان پس از ارائه واکسن‌ها به مردم مقایسه کنند.

این تیم محاسبه کرد که در هر دوره زمانی چند واکسن تزریق شده است.

این تجزیه و تحلیل همچنین شامل گزارش‌های نامطلوب در مورد واکسن‌های آنفلوانزا، HPV، مننژیت و ذات‌الریه بود.

جعفری گفت: «در مشاهده اولیه ما دریافتیم در حالی که گزارش‌های بیشتری از سندرم گیلن باره پس از واکسن کووید ۱۹ در مقایسه با سایر واکسن‌ها وجود دارد، اما این میزان از بروز سندرم گیلن باره در جمعیت عمومی بالاتر نبود.»

او افزود: «واکسن کووید از نظر آماری با افزایش خطر ابتلاء به سندرم گیلن باره مرتبط نیست.»

محققان قصد دارند به بررسی سایر ارتباط‌های احتمالی بین واکسن‌ها و بیماری‌ها ادامه دهند.