شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#رئیس جمهور#جزایر#فرماندار

فرماندار «ساخالین»:

مصوبه اوکراین درباره جزایر کوریل مضحک است

مصوبه اوکراین درباره جزایر کوریل مضحک است

فرماندار «ساخالین» (دولت محلی روسیه) پیرامون به رسمیت شناختن جزایر کوریل به عنوان جزایر ژاپنی از سوی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت: مصوبه کی یف درباره جزایر کوریل مضحک است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «والری لیمارنکو» (Valery Limarenko) فرماندار «ساخالین» (Sakhalin) امروز شنبه پیرامون به رسمیت شناختن جزایر کوریل به عنوان جزایر ژاپنی از سوی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: هر گونه اختلاف در خصوص مالکیت جزایر کوریل، درخواست برای نقض یکپارچگی و غیرقابل قبول به شمار می آید.

فرماندار «ساخالین» (دولت محلی روسیه) در این خصوص ادامه داد: این موضوع به ویژه زمانی که از سوی نمایندگان حکومت کی یف مطرح شود، مضحک است.

این در حالیست که پارلمان اوکراین روز گذشته لایحه‌ ای را به تصویب رساند که بر اساس آن جزایر کوریل (مورد مناقشه میان توکیو و مسکو) را به عنوان بخشی از سرزمین‌ های شمالی ژاپن به رسمیت می‌ شناسد.

در همین رابطه، دولت روسیه پیشتر اعلام کرد که در پاسخ به حمایت ژاپن از اوکراین و تحریم‌ های توکیو علیه مسکو، به توافق پیشین با ژاپن بر سر جزایر مورد مناقشه پایان داده است.

بنا بر توافقی که سال ۱۹۹۹ بین دو کشور منعقد شده بود، ساکنان پیشین جزایر «کوریل» و اعضای خانواده آنها می‌ توانستند بدون دریافت روادید به این جزایر مسافرت کنند. دولت روسیه اکنون این توافق را فسخ کرده است.

پس از جنگ جهانی دوم، کنترل مجمع الجزایر کوریل به اتحاد جماهیر شوروی سابق واگذار شد، اما دولت ژاپن در سال‌های اخیر ادعای مالکیت این جزایر را دارد و می‌گوید «روسیه به صورت غیرقانونی این جزایر را اشغال کرده است». ژاپن مدعی است که تکلیف این جزایر باید با یک توافق جهانی مشخص شود و معلوم شود که متعلق به کدام کشور است. هم اکنون دو کشور، مذاکراتی را برای همکاری‌های اقتصادی مشترک در منطقه انجام داده‌اند.

«یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن، در واکنشی اعتراضی، این تصمیم دولت روسیه را «کاملا بی اساس و غیرقابل قبول» خواند. وی دراین‌باره مدعی شد که اعمال تحریم‌های ژاپن علیه روسیه با وضعیت اوکراین مرتبط است و مسکو هنگام تصمیم گیری در مورد همکاری‌ های دوجانبه، ظاهراً در تلاش است مسئولیت را به ژاپن منتقل کند.