شهر خبر

آیا درمان اگزما در صورت با پوست بدن تفاوت دارد؟

اگزما همیشه روی پوست بدن شکل نمی‌گیرد، بلکه ممکن است در پوست صورت هم نمایان شود. کسانی که این مشکل آزاردهنده را تجربه کرده‌اند، می‌دانند که کنترل اگزما در این سطح گسترده تا چه اندازه سخت و طاقت‌فرسا است.

به گزارش آی‌زندگی، از دکتر جیسون میلر (متخصص پوست‌ومو) درباره علت شکل‌گیری اگزما در پوست صورت و تفاوت‌ اقدامات درمانی بین اگزمای صورت و اگزمای بدن سوال کرده‌ایم.

چه دلایلی باعث شکل‌گیری اگزمای صورت می‌شوند؟

شکل‌گیری اگزما در پوست صورت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با افزایش سن بیماران، عواملی مانند واکنش‌های آلرژیک و استفاده از بعضی محصولات موضعی حاوی فلزات، ترکیبات معطر یا حتی نگهدارنده‌ها می‌توانند این مشکل را به‌وجود بیاورند. به‌علاوه ممکن است که ملتهب شدن غدد چربی باعث ابتلا به درماتیت سبورئیک شود.

در بسیاری از موارد، آلرژی‌ها عامل اصلی اگزمای صورت هستند و عمدتا هم مشکل به تماس پوست با فلزات برمی‌گردد، مانند فلزاتی که در ساخت عینک آفتابی به‌کار می‌روند. شناسایی عواملی که در شکل‌گیری اگزمای صورت نقش دارند، بسیار مهم است زیرا با دوری از آنها می‌تواند به کنترل اگزما کمک کرد. محصولات جدید یا حساسیت‌زا هم می‌توانند شامل محصولات مراقبت از پوست یا محصولات مراقبت از مو باشند.

پس وقتی که عوامل آسیب‌زا را شناسایی کردید و تماس با آنها را متوقف کردید، باید به متخصص پوست‌ومو مراجعه کنید تا بتوانید از کرم‌های ملایم و ضدالتهابی تجویزی برای تسکین قرمزی و خارش پوست استفاده کنید. وقتی که شرایط اگزمای شما با کمک این کرم‌ها بهتر شد، استفاده از محصولات مرطوب‌کننده هم می‌تواند خطر عود کردن اگزما را کاهش دهد.

چرا درمان اگزمای صورت با اگزمای بدن تفاوت دارد؟

دکتر میلر می‌گوید: «ما اغلب سعی می‌کنیم که استفاده از کرم‌های موضعی استروئیدی را تا حد امکان در ناحیه صورت محدود کنیم، زیرا این کرم‌ها درواقع باید برای درمان اگزمای بدن استفاده شوند. کرم‌های استروئیدی برای پوست ظریف صورت معمولا بیش‌ازحد غلیظ و فرساینده هستند و به همین دلیل هم ما ترجیح می‌دهیم که گزینه‌های درمانی غیراستروئیدی را برای پوست صورت تجویز کنیم».

اگر کسی به اگزمای صورت مبتلا باشد، باید به چه نکاتی در روتین مراقبت از پوست توجه کند؟

اگر کسی به اگزمای صورت مبتلا باشد، باید روتین مراقبت از پوست خود را براساس استفاده از محصولات کم‌تعداد و ساده تنظیم کند. بنابراین از همه محصولات غیرضروری یا ترکیبات غیرضروری دور بمانید.  بسیاری از محصولات حاوی رتینول می‌توانند باعث خشکی شدید پوست شوند و درنتیجه تا زمان کنترل کامل اگزما در پوست صورت نباید از آنها استفاده کنید. روتین ساده مراقبت از پوست هم شامل یک شوینده یا پاک‌کننده ملایم و یک کرم مرطوب‌کننده ساده و متناسب برای همه انواع پوستی می‌شود.

منبع: سلامت