شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#روسیه#اوکراین
خشکسالی و افزایش قیمت‌ها در سطح جهانی؛

 دولت مراکش چگونه با بحران‌های اقتصادی مقابله کند؟

در طول یک سال مدیریت امور مراکشی‌ها، دولت آخانوش با چالش‌ها و بحران‌های بزرگی مواجه شد، زیرا کشور شاهد بدترین خشکسالی در ۴ دهه اخیر و به دنبال آن جنگ روسیه و اوکراین و همراه با آن افزایش جهانی قیمت سوخت و مواد خام بود.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از الجزیره،  یک سال از روی کار آمدن دولت مراکش به ریاست عزیز آخانوش و ادای سوگند در برابر پادشاه مراکش در ۷ اکتبر ۲۰۲۱ می‌گذرد.

حزب تجمع ملی مستقلین در هشتم سپتامبر سال گذشته در صدر نتایج انتخابات مجلس قرار گرفت و برای تشکیل دولت با احزاب اصالت، مدرنیته و استقلال ائتلاف کرد.

اقتصاد مراکش در سال گذشته بهبودی خود را از پیامد‌های بحران همه‌گیری کووید-۱۹ آغاز کرده بود و رشد ۷.۸ درصدی را ثبت کرد.

با این حال، همانطور که تحلیلگران توصیف می‌کنند، سال ۲۰۲۲ سال بحران‌ها بود، دولت مراکش در اولین سال خود چگونه با این بحران‌ها روبرو شد؟ آیا برنامه‌هایی که اعلام کرد در حد شدت مشکلات بود؟

دولت آخانوش در حالی که مفروضاتی را که بر اساس آن بودجه ۲۰۲۲ تنظیم شده بود، پیش بینی نمی‌کرد که کشور شاهد کاهش شدید بارندگی و افزایش جهانی قیمت‌ها در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین و کاهش ارزش یورو در برابر دلار باشد.

دولت انتظار داشت در قانون مالی ۲۰۲۲ به نرخ رشد ۳.۲ درصدی با فرض تولید ۸ میلیون تن غلات بر اساس قیمت هر بشکه نفت ۶۸ دلار، قیمت هر تن بوتان حدود ۴۵۰ دلار دست یابد.

اما در عمل تولید دانه از ۳.۴ میلیون تن فراتر نرفت، در حالی که قیمت نفت به ۱۰۵ دلار و قیمت بوتان به ۸۰۰ دلار در هر تن جهش کرد.

نویسنده: اصغر علی کرمی