شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بریتانیا#لندن#بروز#مهاجرت#وزیر کشور

کشمکش هند و بریتانیا بر سر توافق تجارت آزاد

دهلی و لندن قصد داشتند تا پایان اکتبر پیمان تجاری را منعقد کنند. در اوایل این هفته، پس از آن که سولا براورمن، وزیر کشور تازه منصوب شده بریتانیا نسبت به مهاجرت ابراز نگرانی کرد و آن را به توافق قریب الوقوع مرتبط کرد، اختلاف‌های بین دو طرف بروز کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، ساعاتی پس از اینکه هند از بریتانیا خواست تا از اظهار نظر در مورد مسائل مهاجرتی خودداری کند، روز جمعه دولت لیز تراس به دهلی نو اعلام کرد که تنها در صورتی قرارداد تجاری را امضا خواهد کرد که منافع بریتانیا را برآورده کند.  این اختلاف‌ها در آخرین مرحله مذاکرات ظاهر شد در حالی که هر دو کشور قصد داشتند تا پایان ماه توافق تجارت آزاد را منعقد کنند. روز جمعه سخنگوی لندن گفت: به طور واضح، کیفیت را فدای سرعت نمی‌کنیم و تنها زمانی توافقنامه را امضا می‌کنیم که قراردادی داشته باشیم که منافع بریتانیا را برآورده کند.

 کمیسیون عالی هند در بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حال حاضر برخی موضوع‌های مربوط به مهاجرت به عنوان بخشی از این مذاکرات در حال بحث است و ممکن است هرگونه اظهار نظر در مورد این موضوع‌ها با توجه به مذاکرات مناسب نباشد.  یکی از مسائل مهم نگرانی‌ها در رابطه با ویزا برای دانشجویان و متخصصان هندی است.  اوایل این هفته، براورمن گفت که توافق تجاری بین هند و بریتانیا اهداف برگزیت را تضعیف کرده و مشوق مهاجرت به بریتانیا خواهد شد.

وزیر کشور بریتانیا در مصاحبه با اسپکتیتور گفت: نگرانی‌هایی در مورد داشتن سیاست مهاجرتی برای هند دارم، زیرا فکر نمی‌کنم این همان چیزی باشد که مردم با برگزیت به آن رأی دادند. بر اساس داده‌های وزارت کشور در سال ۲۰۲۰، مهلت ویزای  ۲۰۷۰۶ هندی را به پایان رسانده اند. هند هم استدلال می‌کند که ده‌ها هزار نفر از شهروندان این کشور که برای تحصیل به بریتانیا می‌آیند از فرصت‌های شغلی محروم هستند.

 اخیراً لیز تراس از مذاکره کنندگان خواسته که به دیوالی پایبند باشند (۲۴ اکتبر) هند و بریتانیا در حال مذاکره برای انعقاد توافق تجارت آزاد (FTA) هستند که به گفته دو دولت به دو برابر شدن تجارت دوجانبه کمک می‌کند که در حال حاضر ارزش آن ۱۵ میلیارد دلار در ده سال آینده است. نخست وزیر تراس اخیراً از مذاکره کنندگان خواسته تا به ضرب الاجل ۲۴ اکتبر برای تکمیل توافق تجارت آزاد پایبند باشند.