شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#کره جنوبی

ادامه آبروریزی‌های جنگنده اف-۳۵؛ داد کره جنوبی هم در آمد

«اف-35 لایتنینگ»؛ جایگزین جنگنده‌ «ساب گریپن» متحد شرقی ناتو

یک مقام کره جنوبی گفت که جنگنده‌های اف-۳۵ خریداری شده از آمریکا در ۱۸ ماه گذشته ۲۳۴ بار با نقص فنی مواجه شده‌اند.

به گزارش مشرق، پس از یک بار توقف همه پروازهای جنگنده اف-۳۵ در کره جنوبی در ماه می به دلیل نقض فنی در صندلی خلبان و بعد از حوادث متعدد و سقوط‌ و نقص‌های متعدد فنی گزارش شده در اقصی نقاط دنیا، یک مقام حزبی کره جنوبی گفت که سئول از کارکرد این جنگنده‌ها سرخورده شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به گفته «شین وون سیک» یکی از اعضای حزب حاکم در کره جنوبی، جنگنده‌های اف-۳۵ در عرض ۱۸ ماه گذشته ۲۳۴ بار دچار نقص فنی شده و از پرواز بازمانده‌اند.

او به خبرگزاری یونهاب کره جنوبی گفت که این جنگنده‌های آمریکایی همچنین ۱۷۲ بار مجبور به فرود اضطراری شده‌اند و در ۶۲ مورد به دلیل مشکلات فنی نتوانسته‌اند مأموریت محوله به آن‌ها را انجام دهند.

طبق گفته او، در سال گذشته میلادی جنگنده‌های اف-۳۵ فقط توانسته‌اند به طور میانگین ۱۲ روز پرواز کنند. در نیمه اول سال جاری میلادی نیز ۱۱ روز توانسته‌اند مأموریت خود را به طور کامل انجام دهند.

  «شین وون سیک» همچنین گفت که جنگنده‌های قدیمی اف-۴ و اف-۵ به مراتب بهتر از جنگنده‌های نسل پنجم اف-۳۵‌ هستند و در ۱۸ ماه گذشته به ترتیب تنها ۲۶ و ۲۸ بار مجبور به فرود اضطراری شده‌اند.

کره جنوبی ۴۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از شرکت لاکهید مارتین آمریکا خریداری کرده است و با توجه به عملکرد این جنگنده، گویا از خرید خود راضی به نظر نمی‌رسد.

پیش از این نیز رژیم صهیونیستی در ماه جولای، پرواز جنگنده‌های آموزشی اف-۳۵ را بعداز کشف یک نقص فنی به حالت تعلیق در آورده بود.

نیروی دریایی آمریکا نیز در ماه ژانویه، خبر داده بود که در حین فرود یک جنگنده اف-۳۵ مدل سی، بر روی ناو هواپیمابر USS Carl Vinson در دریای چین جنوبی، هفت نظامی آمریکایی زخمی شده‌اند.

همچنین وزارت دفاع اسپانیا  نیز در هفتم مهر ماه به صراحت اعلام کرد که این کشور هیچ علاقه‌ای به خرید جنگنده گران‌قیمت «اف-۳۵» ساخت آمریکا ندارد. سخنگوی وزارت دفاع اسپانیا به خبرگزاری «رویترز» گفت که اسپانیا هیچ علاقه‌ای به خرید جنگنده اف-۳۵ ساخت آمریکا ندارد و به خرید جنگنده از فرانسه و آلمان ادامه می‌دهد.

در تاریخ ۱۷ شهریور نیز پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) به نقل از شرکت سازنده جنگنده‌های نسل پنجم «اف-۳۵» اعلام کرد که یک قطعه فلزی به کار رفته در موتور این جت چینی است و پس از اینکه شرکت «لاکهید مارتین» سازنده اف-۳۵ متوجه این موضع شد، تحویل جنگنده اف-۳۵به سفارش دهندگان آن از سوی پنتاگون به طور موقت متوقف شد.

در این راستا نشریه آمریکایی «فوربس» نیز در گزارشی نوشته است که از جمله ایرادات رایج اف-۳۵، این است که این جنگنده نیازمند برنامه‌های نگهداری مستمر و نا امن است و این جنگنده علاوه بر هزینه بالای ۱۰۰ میلیون دلاری، نتوانسته به اهداف مورد نظر سازندگان و سفارش دهنگان دست یابد و لازم است تا نیروی هوایی آمریکا به فکر جایگزینی برای این جنگنده که ادعا می‌شود نسل پنجمی است، شود.

شکست پروژه اف-۳۵ در حالی است که طبق آمار، نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق چین بیش از ۳۳۷۰ فروند هواپیمای نظامی دارد و خلبانان نیروی هوایی چین به طور میانگین ۱۰۰ الی ۱۵۰ ساعت پرواز در عرض یک سال انجام می‌دهند که قابل توجه است.