شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#برجام

تصمیم احیای برجام برعهده ایران است/ تهران در ازای آزادی نمازی چیزی دریافت نمی‌کند

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی مدعی شد که تصمیم توافق بر سر احیای بر دوش ایران قرار دارد.

ایران

به گزارش تازه‌نیوز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه در گفت‌وگویی با رادیو عمومی ان پی آر ادعا کرد: بایدن از روز اول سیاست عقب راندن ایران در فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه از طریق اعمال تحریم و همکاری با شرکایش را داشته است. ما تلاش داشتیم تا به توافق هسته‌ای با ایران برسیم؛ چراکه رئیس‌جمهور به توسعه منافع مردم آمریکا از ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، متعهد است.

به نقل از ایسنا، رابرت مالی با اشاره به این‌که «واشنگتن در قبال ایران نرم نگرفته است» مدعی شد: ما هر زمان که نیاز بود از اقدام نظامی برای حفاظت از نیروهای‌مان در برابر شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران استفاده کرده‌ایم. آمریکا همچنین تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده و دیروز شاهد جدیدترین تحریم‌ها علیه ایران بودیم.

وی ادامه داد: همه این مسائل باعث نشده که نتوانیم استقامت به خرج دهیم و برای رسیدن به توافق هسته‌ای تلاش نکنیم؛ چراکه تنها جایگزین این وضعیت افزایش بی‌ثبات‌کنندگی ایران و نزدیک‌تر شدن این کشور به سلاح هسته‌ای است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که “آیا آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران است؟” مدعی شد: چیزی که آمریکا می‌خواهد دولتی در ایران است که به حقوق بنیادین مردمش احترام بگذارد. ما می‌شنویم که ایران آمریکا، اسرائیل و دیگران را مقصر این جریانات می‌داند. به نظرم آن‌ها نباید جای دوری را نگاه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که “آیا شما مطابق با گفته ایران، با احساسات مردم این کشور بازی می‌کنید” ادعا کرد: نه.

مالی در خصوص مذاکرات وین در اظهاراتی غیرواقعی درباره ایران گفت: توافقی وجود داشت که ما بر روی میز نگذاشته بودیم. اتحادیه اروپا این توافق را ارائه کرده بود و باقی طرفین در ماه مارس با این توافق موافق بودند. از زمان ایران هرمرتبه با درخواست‌های جدیدی به پای میز مذاکره بازگشته است که اکثر اوقات یا غیرواقع‌بینانه بودند و یا خواسته‌های اضافی و جدا از توافق هسته‌ای محسوب می‌شدند. این تنها نقطه نظر آمریکا نیست. این نظر اتحادیه اروپا و دیگر مشارکت‌کنندگان در توافق نیز بوده که برای چندین ماه توافق خوبی بر روی میز قرار داشته است. این ایران است که باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

نماینده آمریکا در پاسخ به اینکه آیا ایران در قبال “آزاد کردن نمازی چیزی دریافت می‌کند؟” گفت: نه. ما هرکاری لازم باشد برای آزادی سه آمریکایی دیگر انجام می‌دهیم و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد، از کارمان دست نخواهیم کشید.

وی در پاسخ به صحبت خبرنگار درباره اینکه “آیا با قاطعیت اطمینان دارید که ایران در قبال این آزادی چیزی دریافت نمی‌کند؟ چراکه آن‌ها گفته بودند به دنبال تبادل زندانیان هستند.” عنوان کرد: من کاملا مطمئن هستم. من در این‌باره اطلاع دارم. گزارش‌ها گفته‌اند که هیچ تبادلی در کار نیست. آن‌ها اجازه داده‌اند که باقر نمازی آنجا را ترک کند. ما درحال گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران هستیم تا از آزادی دیگر شهروندان اطمنیان حاصل کنیم.

مالی در انتها گفت: من نمی‌خواهم وارد جزئیات مذاکرات‌مان شوم اما ما درحال بررسی این هستیم که در زمینه بشردوستانه چه کارهای متقابلی می‌توانیم انجام دهیم تا از این اطمینان حاصل کنیم که شهروندان‌مان هرچه زودتر به وطن بازمی‌گردند.

به گزارش ایسنا، مقاماتجمهوری اسلامی ایرانی بارها این ادعاها را کاملا بی‌اساس خوانده‌ و اعلام کرده‌اند که دراختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی کشورمان جای ندارد.

موضع ایران در رابطه با مذاکرات وین نیز این است که برای حصول توافقی خوب و منصفانه جدیت خواهد داشت. این توافق باید پایدار باشد و تضمین‌هایی باید داده شود، چراکه اگر این تضمین‌ها وجود داشته باشد، آن وقت آمریکا نمی‌تواند از آن خارج شود.

رئیسی در همین زمینه در پاسخ به این مسئله که “ایرانی‌ها نیز می‌توانند از توافق خارج شوند” اظهار کرد: آمریکایی‌ها پیمان‌شکنی کردند. این کار به طور یکجانبه رخ داد. آن‌ها گفتند که ما از توافق خارج شده‌ایم پس وعده‌های آن‌ها بی‌معنی است.

رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به سوال “آیا منظورتان این است که نمی‌توانید به آمریکایی‌ها اعتماد کنید” گفت: ما به دلیل رفتاری که از سوی آمریکایی‌ها شاهد بوده‌ایم، نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم. پس اگر تضمینی داده نشود، اعتمادی نیز نمی‌تواند ایجاد شود.

درخصوص تبادل زندانیان با آمریکا نیز رییسی گفته بود: ایرانیانی هم‌اکنون در زندان‌های آمریکا محبوس هستند. این افراد تنها به این دلیل که تلاش کردند تحریم‌ها را دور بزنند در زندان هستند. ما به آمریکایی‌ها گفتیم که می‌توانیم در این‌باره گفت‌وگویی داشته باشیم. این گفت‌وگوها می‌تواند به صورت جدا از مذاکرات وین میان دو کشور انجام بگیرد. این مسئله‌ای بشردوستانه است. درخصوص این مسئله می‌توان مذاکره کرد.

رئیس‌جمهور همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه ایران در مقابل تحریم‌ها دوام خواهد آورد، گفت: درست است که تحریم‌ها موانع و مشکلاتی برای‌مان ایجاد خواهد کرد اما کشورهای دیگری نیز تحت تحریم هستند. آمریکا با این کار، این کشورها را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند و باعث می‌شود که تحریم‌های‌شان بلااثر شوند. این روش جواب نمی‌دهد.