شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#تهران#بورس تهران

پیش بینی بورس فردا ۱۶ مهر ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۱۶ مهر ۱۴۰۱

فردای اقتصاد: بورس تهران در روز سه‌شنبه به روند نزولی خود ادامه داد و شاهد روند معاملاتی کم‌حجم و بدون نوسان خاصی بودیم. نماگرهای اصلی بازار با کاهش نسبت به روز کاری قبل از آن مواجه شدند و متغیرهای اصلی همچون ارزش معاملات و خروج پول نیز شرایط نامناسبی را مخابره کردند. به این ترتیب شاخص کل بورس در آخرین روز از دومین هفته مهر ماه با کاهش ۰.۳۷ درصدی مواجه شد و شاخص هم‌وزن نیز که شرایط نسبتا بهتری را دنبال کرد، ۰.۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات روز سه‌شنبه عدد ۱۷۲۵ میلیارد تومانی را به ثبت رساند تا سومین رکورد رکودی بورس ۱۴۰۱ رقم بخورد. در سمت دیگر نزدیک به ۱۸۲ میلیارد تومان خروج پول نیز از سمت کدهای حقیقی صورت گرفت تا میزان برآیند خروج پول در هفته دوم پاییز را به ۱۵۷۸ میلیارد تومان برساند.

وجود ابهامات در حوزه مذاکرات هسته‌ای و انتشار خبرهای ضد و نقیض از سمت طرف‌های گفتگو از یک سمت، چالش بازارهای جهانی در تلاطم سیاست‌ها و آمارهای اقتصادی دنیا از سمت دیگر و وجود برخی ناآرامی‌ها در سطح کشور باعث شده تا بازار سهام نیز روزهای سختی را پشت سر بگذارد. حال با در نظر گرفتن تمامی این شرایط و بررسی اتفاقات روزهای اخیر و آنچه در انتظار است، به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

درجا زدن در روند احیای برجام

طی دو روز گذشته بازهم صحبت‌ها و خبرهایی حول مذاکرات هسته‌ای منتشر شد که برخی رو به جلو و برخی نیز قدمی رو به عقب بودند. از سمت ایران سخنان سران کشور به خصوص وزارت امور خارجه همچنان از وجود فرصت برای احیای برجام به میان است و بر لزوم اراده طرف آمریکایی تاکید می‌شود. امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشور طی آخرین سخنان خود از تبادل پیام‌هایی مثبت بین آمریکا و ایران خبر داد و همین موضوع نیز تا حدی بر کاهش قیمت دلار از سقف جدیدی که ایجاد کرده بود، تاثیر گذاشت.

در سمت دیگر اما شاهد اعمال تحریم‌های جدیدی علیه اقتصاد و برخی از سران کشور توسط آمریکا هستیم. پس از تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران، شب گذشته ۷ مقام ایرانی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شدند. گفته شده است که اروپا نیز قصد دارد تحریم‌هایی را علیه کشور وضع کند و به نظر می‌رسد که طرف‌های مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای قدم‌هایی رو به عقب برداشته‌اند. بنابراین می‌توان گفت که وضعیت روند احیای برجام تاحدودی شبیه به درجا زدن است و گفته‌ها با اقداماتی که صورت می‌گیرد خنثی می‌شود. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که بورس فردا همچنان با احتیاط به این موضوع نگاه کند.

نفت به بورس کمک می‌کند؟

تاثیر بازارهای جهانی و رکودی که در آنجا حاکم شده است را نیز می‌توان در معاملات بورس تهران مشاهده کرد. طی هفته گذشته خبرهای مهمی در زمینه اقتصاد جهانی منتشر شد که برخی برای کامودیتی‌ها مثبت و برخی نیز منفی بودند و تاحدودی می‌تواند بر روند معاملاتی روزهای آتی بورس تهران تاثیرگذار باشد.

انتشار آمار شاخص مخارج مصرف شخصی (Personal Consumption Expenditure) یا به اختصار PCE، برای ماه آگوست نشان داد ثبت عدد ۴.۹ درصدی برخلاف پیش‌بینی‌ها که انتظار عدد ۴.۷ درصد را می‌کشید، وضعیت تورمی از آنچه که انتظار می‌رود سخت‌تر است و به نظر نمی‌رسد که به زودی شاهد شکسته شدن شاخ این غول باشیم. از سمت دیگر اما انتشار آمار شاخص مدیران خرید (PMI) از روند رو به کاهش تولید صنایع آمریکا و همچنین وضعیت نامناسب در حوزه یورو خبر داد که تا حدودی می‌تواند سیگنالی رکودی باشد و فدرال رزرو را به سمت کاهش سرعت افزایش نرخ بهره سوق دهد. امروز نیز راس ساعت ۴ بعدازظهر نرخ بیکاری ایالات متحده برای سپتامبر منتشر می‌شود و داده‌های آن نیز تا حد زیادی می‌تواند بر بازارهای جهانی سهام و کالایی تاثیرگذار باشد.

روز چهارشنبه اما برای نفت روز خاصی بود. اوپک پلاس در جلسه خود تصمیم بر کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای در روز گرفت که باعث شد قیمت طلای سیاه از حوالی ۸۵ دلار به حوالی ۹۵ دلار برسد. این موضوع می‌تواند در شرایط کنونی که بازار انتظار گزارش‌های ۶ ماهه را می‌کشد، تا حدی به افزایش تقاضا برای گروه پالایشی بیانجامد و از آنجا که این صنعت برای بورس تهران اهمیت بالایی دارد، ممکن است این تقاضا به کلیت بازار سهام سرایت کند.

شاخص کل بورس در محدوده مهم تکنیکی

شاخص کل بورس پس از شکست حمایت داینامیک مهم خود که با رنگ مشکی در تصویر مشخص شده است، روند ریزشی خود را ادامه داد و شرایط را برای برگشت سخت کرد. اجزای اندیکاتور ایچی‌موکو همگی گارد نزولی به خود گرفته‌اند و اندیکاتور RSI نیز در زیر مرز ۳۰ نوسان می‌کند که نشان از اشباع فروش دارد. اکنون اما به نظر می‌رسد که نماگر اصلی بازار به محدوده مهمی نزدیک شده است که می‌تواند کندل‌ها را به سمت بالا برگرداند. همانطور که در تصویر پیداست، محدوده ۱.۳۱ تا ۱.۲۹ میلیون واحد از حمایت مهمی برخوردار است و در گذشته سقف و کف‌های مهمی را ایجاد کرده است.

پیش بینی بورس فردا ۱۶ مهر ۱۴۰۱
نمای تکنیکال شاخص کل بورس تهران

بنابراین با بررسی نکات گفته شده، می‌توان انتظار داشت که بورس فردا هر چند محتاط و احتمالا کم‌رمق اما شرایط بهتری را نسبت به هفته اخیر تجربه کند و به مرور شاهد برگشت تقاضا در برخی صنایع و سهام باشیم.