شهرخبر

فواید درمانی جگر، دل، قلوه که از آن بی خبرید

فواید درمانی جگر، دل، قلوه که از آن بی خبرید

یکی از غذاهای محبوب و لذیذ ایرانی، دل و جگر می باشد که بین خانواده ها طرفداران زیادی دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، جگر گوسفند جز گروه غذایی بسیار مقوی محسوب می شود که فواید زیادی برای سلامت انسان دارد. این ماده غذایی به حذف کردن مواد سمی بدن کمک می کند و همچنین باعث بازسازی دستگاه گوارش و سیستم ایمنی می شود. جگر گوسفند یک منبع شگفت انگیز از ویتامین، پروتئین، اسیدهای چرب، ماده معدنی و آنتی اکسیدان ها است. این ماده غذایی حتی از میوه ها و سبزیجات نیز ویتامین و پروتئین بیشتری دارد. جگر یا همان کبد در بدن انسان ها و حیوان ها به پردازش کردن غذای هضم شده، پاک سازی سموم و یا داروها از خون، ذخیره کردن موادی مانند آهن، ویتامین، گلوکز و سایر مواد مغذی است.

مواد مغذی موجود در جگر گوسفند

مواد مغذی زیادی در جگر گوسفند وجود دارد که بسیار برای بدن مفید می باشد. اصطلاحا به جگر، یک دست جگر می گویند که شامل قسمت های مختلفی چون، جگر سیاه، جگر سفید، دل، قلوه، خوئک و... می باشد. جگر سیاه یا کبد یکی از محبوب ترین قسمت های یک دست جگر است. طبع جگر سیاه گوسفندی، گرم می باشد. انواع این مواد مغذی را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.


انواع ویتامین های موجود در جگر گوسفند

جگر گوسفند دارای ویتامین های A، D، K، B و اسید فولیک است که در قیاس با گوشت ها و کالری آن دارای مواد مغذی فوق العاده است. خیلی از افراد معتقد هستند که جگر یک غذای کامل است که به خون سازی کمک می کند مخصوصا افرادی که از کم خونی رنج می برند یک غذای مقوی و خوب برای آن ها محسوب می شود. مصرف صحیح این غذا باعث بالا رفتن توان جسمی می گردد. دیگر ویتامین های موجود در جگر گوسفند به شرح زیر است:

· ویتامین A: یک نوع ویتامین محلول در چربی است که به عنوان کاتالیزور در بدن عمل می کند و به جذب مواد مغذی، رشد استخوان و باروری کمک می کند.

· ویتامین B2: جهت عملکرد سلولی است و به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند.

· ویتامین B9: نقش بسیار مهمی در رشد و تشکیل سلول DNA دارد.

· ویتامین مس: یکی از ویتامین های مهم که به فعال کردن برخی از آنزیم های بدن کمک می کند این ویتامین است که علاوه بر تولید انرژی به عملکرد بهتر مغز نیز کمک می کند.

· ویتامین آهن: جگر منبع عظیمی و مهمی برای تامین آهن است که نقش مهمی برای تولید و ایجاد اکسیژن در بدن ایفا می کند.

· ویتامین کولین: این ویتامین نقش مهمی در رشد مغز و کبد دارد. همچنین یک ماده مغذی در دوران بارداری است.

انواع پروتئین های موجود در جگر گوسفند

پروتئین ها نقش مهم و اساسی در حیات بدن انسان دارند و در تمام نقاط بدن می توان آن را یافت. بیش از یک چهارم جگر گوسفند را پروتئین ها تشکیل داده اند که اسید های آمینه بدن را تامین می کنند. مصرف آنها باعث ایجاد عضله، بالا رفتن متابولیسم و کم شدن اشتها و... می شود.

انواع مواد معدنی موجود در جگر گوسفند

مواد مغذی مانند آهن، کروم، روی، فسفر و... در جگر گوسفند وجود دارد که با توجه به ارزش غذایی که دارند، نقش مهمی را در تغذیه ایفا می کنند.

پخش زنده نمونه با ارائه قیمت دام زنده به روز و با به کارگیری متخصصان کارآزموده و خبره، گوسفندانی سالم و با نژادی اصیل به شما عرضه می کند. گوسفندان ما به صورت کاملا طبیعی و ارگانیک رشد یافته اند و به هیچ عنوان از هورمون ها برای رشد گوسفندان استفاده نمی شود. ما بهترین خدمات را برای شما در نظر گرفته ایم و به صورت شبانه روزی در سراسر تهران در خدمت شما می باشیم.

ویژگی ها و ارزش تغذیه ای جگر سیاه گوسفند

جگر سیاه یا کبد دارای پروتئین و ویتامین زیادی است. مقدار چربی آن بسیار ناچیز است ولی میزان کلسترول آن زیاد است و دو برابر گوشت قرمز است. آهن موجود در آن تقریبا سه برابر گوشت قرمز است به همین دلیل یک منبع عالی و مفید برای افراد مبتلا به کم خونی است. همچنین جگر سیاه منبع بسیار غنی از  ویتامین B12 است. کمبود این ویتامین در بدن منجر به بروز نوعی کم خونی کشنده در بدن است. این ویتامین  فقط در منابع غذایی حیوانی در دسترس می باشد. هیچ ماده غذایی مقدار ویتامین A موجود در جگر سیاه را ندارد و این ماده غذایی سرشار از این ویتامین می باشد. البته با تمام فوایدی که جگر دارد، میزان کلسترول آن بسیار بالا می باشد. انجمن قلب ایالات متحده آمریکا معتقد است که کلسترول غذای مصرفی در طول روز نباید بیشتر از 300 میلی گرم تجاوز کند و شما در هنگام مصرف این ماده غذایی باید به این نکته توجه نمایید.

مضرات مصرف جگر سیاه برای بدن

· جگر سیاه محل تجمع و دفع مواد زائد، سموم بدن، داروهای هورمونی و شیمیایی و... می باشد. به همین دلیل ممکن است مصرف آن برای سلامت بدن انسان زیان آور باشد.

· ویتامین A موجود در جگر سیاه بیش از حد می باشد و مصرف مکرر آن می تواند باعث انباشته شدن آن در کبد شود که آسیب های جبران ناپذیری برای انسان در پی دارد.

· مصرف جگر سیاه در دوران بارداری ممنوع است. زنان باردار برای رشد جنین به طور مداوم از ویتامین A  استفاده می کنند و جگر سیاه به دلیل میزان ویتامین A موجود نباید در این دوران مصرف شود زیرا می تواند باعث ایجاد بیماری های مادرزادی در جنین را افزایش دهد همچنین می تواند باعث مسمومیت بارداری و حتی سقط نیز شود.

· میزان آهن موجود در جگر، می تواند باعث افزایش هموسیستئین در بدن آقایان شود که منجر به بروز بیماری ای قلبی و عروقی در آن ها می گردد. همچنین باعث تجمع آهن در بافت کبد و کلیه و آسیب به این دو عضو نیز می شود.

· به دلیل وجود میزان زیادی اسید اوریک و باز آلی پورین در احشام، باعث بروز بیماری های نقرس و اسید اوریک بالا را در بدن انسان نیز می شود.

· کلسترول بالا جگر سیاه باعث بروز بیماری هایی نظیر فشار خون بالا، افزایش کلسترول، نارسایی کلیه، التهاب در بدن، بیماری های مفصلی و آرتریت روماتوئید و... شود.

خواص درمانی جگر سیاه گوسفند

· جگر سرشار از آهن و ویتامین B12 است که برای درمان کم خونی بسیار مفید می باشد.

· جگر دارای ویتامین A است که برای درمان و جلوگیری از خشکی پوست، خشکی چشم و شب کوری بسیار مفید می باشد.

· جگر حاوی روی می باشد که برای رشد کودکان یک ویتامینی ضروری محسوب می شود.

· جگر سیاه دارای ویتامین های E و D نیز می باشد که به رشد و درمان پوکی استخوان کمک می کند.

ویژگی ها و ارزش تغذیه ای جگر سفید گوسفند

جگر سفید یا شش که مسئول تنفس و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن در بدن احشام را بر عهده دارد. ارزش غذایی جگر سفید با سیاه متفاوت است و میزان پروتئین آن از جگر سیاه و گوشت قرمز کمتر می باشد. مقدار چربی آن مثل جگر سیاه و گوشت کم چربی است. میزان کلسترول نیز مانند جگر سیاه است ولی از گوشت کم چربی بیشتر می باشد. میزان ویتامین A آن نیز بسیار کمتر از جگر سیاه است. جگر سیاه برخلاف جگر سیاه که دارای آلودگی دامی است، آلودگی ندارد ولی مواد مغذی آن نسبت به جگر سیاه بسیار کم می باشد.

مضرات مصرف جگر سفید برای بدن

· ارزش غذایی آن نسبت به مضرات آن بسیار ناچیز است و مصرف آن توسط پزشکان رد شده است.

· کلسترول جگر سفید بسیار بالا است نسبت به ارزش غذایی ناچیزی که دارد.

· 40 درصد از آلودگی های ناشی از هوا مانند سرب، جذب ریه یا شش ها می شود. به همین دلیل جگر سفید محل مناسبی برای جذب این آلودگی ها می باشد که به راحتی به بدن انسان منتقل می کند.

خواص درمانی جگر سفید گوسفند

· جگر سفید زود باعث سیری می شود و برای افرادی که می خواهند لاغر شوند انتخاب مناسبی است.

· به دلیل وجود ویتامین E و D برای درمان پوکی استخوان مفید می باشد.

· برای رفع تب، التهاب و اگزما پوستی مناسب است.

· به رشد بدن و عضلات کمک می کند.

· از خشکی چشم، خشکی پوست و شب کوری جلوگیری می کند.

ویژگی ها و ارزش تغذیه ای دل گوسفند

دل گوسفند خوشمزه ترین و لذیذترین بخش گوشتی گوسفند می باشند که بیشتر حجم آن از گوشت خالص تشکیل شده است. البته هضم، جویدن یا تکه تکه کردن آن سخت تر از قسمت های ماهیچه ای می باشد. قلب یا دل برای تقویت و سلامت قلب انسان مفید است. دل سرشار از فولات، روی، سلنیوم و آهن است. همچنین دل یک منبع عالی برای دریافت ویتامین های B2,B6,B12 می باشد که در گروه ویتامین های B-complex قرار دارند. ویتامین B دارای اثرات محافظی از قلب و عروق می باشد و از بروز بیماری های قلبی در بدن جلوگیری می کند. همچنین گوشت دل گوسفند یک منبع فوق العاده برای جذب کوآنزیم Q۱۰ یا CoQ۱۰ می باشد.  کوآنزیم Q۱۰ دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد و از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری و به درمان آنها کمک می کند. همچنین فرایند پیری را کند می کند و انرژی سطح بدن را افزایش می دهد. نکته ای که باید بدانید کلسترول دل بالا است و  مصرف زیاد آن باعث یبوست می شود.

خواص درمانی قلب یا دل گوسفند

· دل دارای مزاجی گرم و خشک است و باعث ایجاد حرارت و انرژی زیادی در بدن می شود.

· دل گوسفند برای سلامت و تقویت قلب مفید می باشد.

· دل گوسفند برای رفع بیماری شب کوری مفید است.

· قلب یا دل گوسفند ضعف قوای جسمی را از بین می برد و برای افراد سرد مزاج مفید است.

ویژگی ها و ارزش تغذیه ای قلوه گوسفند

یکی از لذیذ ترین و خوش طعم ترین بخش های گوسفند، قلوه می باشد که طبع معتدل و کمی خشک دارد. قلوه بسیار کم چرب است و میزان پروتئین موجود در آن از دل و جگر بیشتر می باشد. همچنین سرشار از مواد مغذی و اسید های چرب امگا 3 است به همین علت یک ماده غذایی مناسب برای کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب می باشد. همچنین میزان زیاد ویتامین 12B، ریبوفلاوین، آهن دارد و میزان ویتامین 6B، فولات و نیاسین در قلوه گوسفند بسیار چشمگیر می باشد.

مضرات مصرف قلوه برای بدن

· قلوه دیر هضم می شود و برای افرادی که معده ضعیف دارند، توصیه نمی شود.

· افرادی که دارای طبع سرد دارند بهتر است قلوه نخورند.

· قلوه باعث ایجاد خون ناصالح در بدن می شود بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

خواص درمانی قلوه گوسفند

· مصرف قلوه باعث سفت شدن و تقویت  عضلات کمر می گردد.

· مصرف قلوه باعث نرم شدن شریان نیز می شود.

خصوصیات جگر، دل و قلوه سالم در گوسفند

سالم بودن جگر بسیار مهم می باشد زیرا ناسالم بودن آن می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای شما به دنبال داشته باشد. ویژگی های جگر، دل و قلوه سالم به شرح زیر است:

· رنگ مایل به قرمز

· قابلیت ارتجاع

· دارای بافت روشن تر از سطح خارجی

· نداشتن بوی نامطبوع

· نداشتن کیست و انگل

محدودیت های مصرف جگر، دل، قلوه گوسفند

· جگر، قلوه و دل باید به خوبی روی حرارت بالا طبخ شوند و نباید آب دار باشند و کاملا سفت میل کنید.

· جگر، قلوه و دل باید حتما سالم باشند و تغییر رنگ در آن مشاهده نشود

· در صورت مشاهده دانه های سفید، کیست های انگلی از خوردن جگر، قلوه و دل بپرهیزید زیرا باعث بروز بیماری در بدن می شوند.

· جگر را از وسط برش بزنید که حاوی انگل نباشد

· جگر، قلوه و دل اگر حرارت کافی نبینند می تواند باعث بروز بیماری های چشمی شود

· مصرف جگر برای افرادی که چربی خون و کلسترول بالا دارند توصیه نمی شود.

· مصرف جگر برای کودکان زیر یک سال ممنوع است

· مصرف جگر برای افراد بارداری ممنوع است

· سعی کنید جگر را به صورت تازه مصرف نمایید. همچنین اگر جگر به مدت 2 روز در یخچال بود نباید دیگر آن را داخل فریزر نگهداری کنید.

· در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا مصرف بی رویه آن برای بدن ضرر دارد و باعث بروز بیماری می شود.
منبع: برنا