شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مریخ

زباله‌های فضایی کار دست مریخ نورد نبوغ داد

زباله‌های فضایی کار دست مریخ نورد نبوغ داد

زباله‌های فضایی کار دست مریخ نورد نبوغ داد
فیلم جدیدی که از بالگرد مریخی "نبوغ" منتشر شده است، چسبیدن زباله‌های فضایی را به پای این بالگرد نشان می‌دهد.

به گزارش ثریا اتفاق عجیبی در مورد بالگرد مریخی نبوغ در حال رخ دادن است. بالگرد "نبوغ"(Ingenuity) که به همراه مریخ‌نورد "استقامت" (Perseverance) در حال کاوش در دهانه "جیزرو"(Jezero) مریخ است، در پرواز اخیر چیزی به پایش چسبیده است. مهندسان در سی و سومین پرواز نبوغ بر فراز سیاره سرخ در اواخر سپتامبر، زباله‌هایی را روی دوربین دیدند و خاطرنشان کردند که تصاویر نشان می‌دهند که زباله‌ها از روی بالگرد کوچک پرواز می‌کنند. اگرچه زباله‌ها کمی شبیه به تار عنکبوت هستند اما به نظر می‌رسد حداقل می‌توانیم مطمئن باشیم که موجودات بیگانه نیستند.

فیلم دوربین موسوم به "NavCam" نشان می‌دهد پیش از اینکه "نبوغ" یک تماس ایمن با ماسه‌های مریخ داشته باشد، زباله‌ها به طور طبیعی طی پرواز به سطح می‌افتند.

مقامات "آزمایشگاه پیش‌رانش جت"(JPL) ناسا در مورد این موضوع نوشتند: دورسنجی پرواز و جستجو و انتقال پس از پرواز، هیچ نشانه‌ای را از آسیب وسیله نقلیه نشان نمی‌دهند. گروه‌های ماموریت "مریخ ۲۰۲۰"(Mars 2020) شامل بالگرد نبوغ و مریخ‌نورد استقامت در حال تلاش برای تشخیص منبع زباله هستند.

نبوغ به خوبی طی یک ماموریت طولانی پرواز می‌کند. این نخستین پهپادی است که بر فراز مریخ پرواز می‌کند و در ابتدا برای پنج پرواز در نظر گرفته شده بود.

ناسا به دنبال این است که نبوغ را تا آنجا که امکان دارد، آزمایش کند. این موضوع به ویژه از آنجا مهم است که این آژانس قصد دارد بالگردهای مریخ را برای ماموریت بازگشت نمونه در آینده وارد بازی کند.

استقامت در تلاشی بلندمدت است تا امیدوارکننده‌ترین نمونه‌ها را برای بررسی دقیق‌تر روی زمین جمع‌آوری کند زیرا دانشمندان به دنبال پاسخ‌های بیشتری در مورد امکان حیات در گذشته باستانی مریخ هستند.

در این بین، بالگرد نبوغ به عنوان یک پیشاهنگ آزمایشی برای مریخ‌نورد استقامت عمل می‌کند زیرا "استقامت" به کاوش در دلتای رودخانه باستانی ادامه می‌دهد. کشف آب در مریخ، یکی از زمینه‌های اصلی پژوهش است و دانشمندان همچنان به بحث در مورد قابلیت سکونت این سیاره ادامه می‌دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا